vrijdag, december 07, 2007

SRM column: Voorspellingen 2008

Voorspellen, ik heb er iets mee. In mijn familiekring weten ze het ondertussen wel: kom maar op met die theebladeren en het ene toekomstvisioen na het andere popt op, als waren het beveiligingsmeldingen in Windows Vista. Ik bestrijk een breed gebied, zo’n beetje alles tussen het weer, politiek en wetenschap in. Zo wist ik als een van de weinigen dat het niks zou worden met die Superstorm. Ook voorzie ik voor het komend jaar belangrijke verkiezingen in een groot land, ergens overzee. Zelf kijk ik er allang niet meer van op. Logisch dat de redactie van dit blad vroeg een paar voorspellingen voor 2008 te delen op het gebied van de IT.

Welnu, ten eerste wordt 2008 het jaar van de miniapplicatie. Grote, monolithische systemen, we hebben het er ondertussen een beetje mee gehad. We beginnen voor nieuwe platformen te ontwikkelen die een verzamelbak zullen zijn van kleine, makkelijk te combineren componenten.

Let bijvoorbeeld op Google’s Android: een hip raamwerk voor het bouwen van mobiele toepassingen. Ook voor Apple’s iPhone zullen snel nieuwe, slimme applicaties worden ontwikkeld. We zullen als ontwerpers gedwongen worden applicaties te verzinnen die effectief werken binnen de vierkante centimeters van een mobiel schermpje en er ook nog eens oogstrelend uitzien.

Waar we niet alleen op mobieltjes mee aan de gang zullen gaan, is de zogenaamde Mashup: het combineren van services uit verschillende bronnen tot één werkend geheel. In 2008 zullen mashups zich niet beperken tot leuke een-tweetjes met Google Maps; er komen meer serieuze services van de centrale IT-afdeling die op allerlei plekken in het bedrijf zullen worden gebruikt om samengestelde toepassingen te maken. Desnoods gebeurt dat ter plekke en liever binnen een paar uur dan binnen een paar weken. Volg daarom nauwlettend de nieuwe, lichtgewicht mashup ontwikkeltools van onder andere IBM (QEDWiki) en Microsoft (Popfly).

Nog geen eigen profiel op Hyves, FaceBook, LinkedIn of Plaxo met op zijn minst 200 eh… vrienden? De algemene consensus is dan toch wel dat u een impopulaire, miscommunicerende, ongeslaagde zonderling bent. Sterkte ermee. Wel heeft u in dat geval volop tijd over om te werken aan – daar zijn ze weer – miniapplicaties voor deze sociale netwerken: kleine, gerichte toepassingen die worden geïntegreerd in die kakelbonte community portals. Google’s nieuwe OpenSocial standaard zal een duw in de rug geven van wat volgend jaar de spannendste marktplaats voor nieuwe toepassingen belooft te worden. We hebben immers nog maar net geroken aan wat er gebeurt als we het volle potentieel van sociale netwerken aanboren.

Had ik overigens al iets gezegd over Google? Dat wordt nog wel wat met dat bedrijf in 2008. Gek hè, ik voel dat gewoon.

Volgend jaar zal zeker in het teken staan van open source en open standaards. Vooral in Nederland, waar we met de notitie van staatssecretaris Heemskerk in het achterhoofd nu letterlijk politiek correct bezig zullen zijn met Linux, het Open Document Format en menig ander open verschijnsel. Als er al een moment is waarop (met name) Ubuntu Linux op de desktop kan doorbreken, is dat wel in 2008. In dat geval is er goed nieuws voor hardcore Java-ontwikkelaars: lekker rommelen vanaf de commandline wordt weer helemaal trendy.

Dat is het wel zo’n beetje voor nu. Ik zie nog veel meer beelden voor me, bijvoorbeeld over de terugkeer van het datamodel, de herontdekking van de vierde normaalvorm en een nijpend tekort aan Business Intelligence experts. Ook zie ik steden vol met lege gebouwen in Second Life: een akelige wind giert door de straten terwijl twee houterig bewegende blondines een gesprek voeren over voetbal en auto’s. Griezelig.

Bekijkt u anders mijn blog, waarop ik de komende weken nog meer voorspellingen zal delen. Of bezoek me op Hyves: ik heb ondertussen al bijna 14 vrienden.


Gepubliceerd in Software Release Magazine nummer 8, December 2007.

Geen opmerkingen: