woensdag, december 06, 2006

Voorspellingen 2007 (1)

Verdorie, krijg je net zo'n bericht te lezen dat in Amerika slechts 6% van alle PC's momenteel in staat is Windows Vista te draaien. Zal je altijd zien, net weer de verkeerde dingen op het verlanglijstje gezet. Krijg je sokken, boeken, luchtjes en scheurkalenders waar je in feite gewoon grafische kaarten, geheugen en rauwe processing power nodig hebt. Vooruit, het is bijna 2007 dus ik mag me langzamerhand weer aan de voorspellingen gaan wagen. Dus reken me er over een jaar genadeloos op af als ik ongelijk heb gekregen. Ik wacht een en ander in vol vertrouwen af.

We beginnen met vier eenvoudige voorspellingen:

1. Windows Vista (Power Together!) slaat in 2007 slechts zeer moeizaam aan, al helemaal niet in het bedrijfsleven (waar de directe voordelen voor velen blijkbaar weinig evident zijn)en ook niet op de consumentenmarkt (men kan niet lachen om het nieuwe, weinig toegeeflijke licentiebeleid en rond Sinterklaas 2006 had niemand door wat er eigenlijk op de verlanglijstjes had moeten staan). Ik geef toe, hier hoef je niet Char voor te bellen.

2. Mac OS X 'Tiger' wordt op tijd vrijgegeven in het voorjaar van 2007 en trekt een nieuwe groep van Apple-gebruikers over de streep. In de pers roept men dat dit besturingssysteem
alles is wat Vista had moeten zijn. Ik hoop niet dat ik hier partijdig overkom. Ik roep slechts wat de stemmen in mijn hoofd me willen laten weten.

3. Patrick Kouwes wordt zonder concurrentie de meest populaire blogger op GeenStijl. Toch weer een carriére voor Nico Dijkshoorn.

4. De Franse overheid deed het al eerder: massaal voor de desktop overgaan op Linux (bijvoorbeeld de zeer sympathieke Ubuntu-distributie). Nadat eind mei uiteindelijk het linkse kabinet met de tweekoppige deeltijd-premiers Bos en Marijnissen is geïnstalleerd, wordt onmiddellijk het IT-beleid van de overheid in dezelfde richting omgebogen. In Nijmegen en daarna in Amsterdam duiken al snel pinguins op. De Partij voor de Dieren merkt op dat hsaar gedoogsteun voor de nieuwe regering blijkbaar onmiddellijk vruchten afwerpt.

Nu houd ik er even mee op. Als ik me concentreer krijg ik een stortvloed van toekomstbeelden te verwerken. Ik zie bijvoorbeeld iets met watermanagement op Mars. Meer hierover later. Ik ga nu eerst eens opzoeken of mijn voorspellingen van vorig jaar echt zo slecht zijn uitgekomen. Vooral politiek is geloof ik moeilijk voorspelbaar.

Geen opmerkingen: