woensdag, september 13, 2006

Drankbonnen

Vandaag deed ik een keynote in Stavanger over de innovatiestrategie van SAP op de jaarlijkse conferentie van de Noorse vereniging van SAP-gebruikers. Wat me vooral bijblijft is de manier waarop de organisatie het publiek zover kreeg aan het einde van de dag de evaluatieformulieren in te vullen: zonder formulier geen drankbonnen. Een gouden zet in een land dat een milde preoccupatie lijkt te vertonen met alcohol. Was me bij een vorig verblijf in Oslo al bijgebleven toen in een restaurant een volledig boekwerk met verkrijgbare sterke drank werd aangereikt (o ja, je kon er ook nog wat eten).
Een flesje Heineken kost in Noorwegen meer dan 8 Euro. De Noorse regering zal meer weten dan wij, denk ik dan. Toen ik wat collega's op de drankkwestie aansprak, waren zij de eersten om te beamen dat men graag drinkt in Noorwegen. 'Je kunt op zich best lol hebben zonder drank' zei er een 'maar waarom zou je het risico nemen?'.

Ik heb mijn publiek maar uitgenodigd naar de Europese SAP Teched in Amsterdam te komen. De drank is in ieder geval een stuk goedkoper daar, vermeldde ik erbij. Zou wel eens druk kunnen worden op de registratiesite, vanavond.

Geen opmerkingen: