zondag, september 10, 2006

Ik mag het graag doen voor een zaal vol IT-religieuzen; ostentatief het andere kamp kiezen. Als ik onder Microsoft-vrienden ben, neem ik bij voorkeur mijn eigen - bijna manshoge - Tux mee. Kweekt dat warme gevoel dat je zo graag hebt aan het begin van een sessie, empathisch connecten met het publiek, als het ware. Evenzeer kan ik bij fanatieke Open Source-aanhangers enthousiast uitweiden over de honderdduizenden kinderlevens die ondertussen zijn gered door de Bill & Melinda Gates Foundation. Gewoon even alles in het juiste perspectief zetten, vooral als er politieke correctheid dreigt.

Rond mijn praatje over Open Source bij de overigens uitermate prettig opererende Digikring Groot Amsterdam in - alweer zo'n trendy geval - het Lloyd Hotel in het - eh ja, ook best wel trendy - Oostelijk Havengebied rook ik bij voorbaat al bloed. Dus dan neem je een stevige Windows PC mee waar je als halfslachtig compromis Open Office op draait. Zul je altijd zien dat de organisatie komt aanlopen met een leuke DVD waarop uit de doeken wordt gedaan hoe Open Source via onze IT-vrienden van Ordina Uganda aan het veroveren is. Of ik die alvast als opwarmertje op mijn PC wil afspelen voor de druppelsgewijs binnenkomende Digikringers.

Jammer dat de DVD na een minuut of 5 afspelen door InterVideo’s WinDVD crasht. Enkele aanwezigen – waaronder iemand met een anarchistisch ogende Apple PowerBook op schoot – kijken besmuikt toe. ‘Wie weet doet Windows Media Player’ het wel goed, probeer ik.

In retrospectief was dat nét iets teveel thrill seeking. Opnieuw crasht de DVD, op precies hetzelfde afspeelpunt. ‘Blijkbaar toch een kwestie van het eh… besturingssysteem’ klinkt het droog vanuit de zaal.

Verder was het best een leuke avond.

Geen opmerkingen: