zaterdag, januari 28, 2006

Op het gebied van muziek vinden veel mensen mij een beetje vreemd. Vooral leefdtijdsgenoten. Die luisteren graag naar Dire Straits, Bruce Springsteen of Celine Dion. Of kom aan, doe eens gek, de Rolling Stones of zelfs de Golden Earring. Een beetje dat gevoel van ik mag dan oud zijn maar verdomd, als het erop aan komt sta ik als een gek te rocken, man, echt wel. Zelf heb ik een extreem simpele geest met wat verwrongen trekjes erin, waarschijnlijk veroorzaakt door een succesvolle combinatie van een voortkabbelende jeugd, drankmisbruik in de studententijd, zuurstofgebrek bij de geboorte en bewezen aanleg om met wezensvreemden in contact te komen. Voorts stoot ik een paar keer per jaar mijn hoofd tegen de houten dwarsbalken bij mij thuis op zolder. Dat helpt ook niet mee. Wat je dan krijgt is een afwijkende muziekvoorkeur. Je krijgt mij als een kind zo blij met een zooitje volslagen overstuurde krijsgitaren. Een leuk hardcore noisebandje, doe mij maar. A-tonale ellende mag ook. Deze week in Barcelona dacht ik op een avond in een toeristische flamencoshow terecht te zijn gekomen (hetgeen ook zo was) maar de linkshandige gitarist ragde zijn klassieke spaanse gitaar af alsof hij een avondje inviel bij Sonic Youth. Voor wie Sonic Youth niet kent: een bescheiden muziekgezelschap uit Seattle dat ondertussen meer Sonic dan Youth is (namelijk mijn leeftijdscategorie). Gitarist Lee Ranaldo heeft een leuke live-act waarbij hij op een gegeven ogenblik zijn instrument bespeelt met een Black & Decker handboortje. Dan klinkt het nog gevoeliger dan normaal, zal ik maar zeggen.

Wat ik maar even wil claimen: opkomende bands worden op dit weblog vroeger dan waar dan ook gespot. Zo voorspelde ik ooit feilloos de opkomst van Nine Inch Nails, Linkin Park, Korn en System Of A Down. Nu allemaal mainstream, ja toch. Ook had ik Andre Hazes al op het vizier toen hij nog gewoon in de kroeg zong met de 11-jarige Rachél op zijn knie. Meer bewijs lijkt me niet nodig.

Omdat ik graag nog een staartje toevoeg aan de serie Tolido Voorspelt 2006 Alsof Het Allemaal Al Is Gebeurd, Ongelogen deel ik graag met u deze link naar de Arctic Monkeys, op zeker één van de hoofdacts op zowel Pinkpop als Lowlands. Pak me er vooral op terug na de zomer.

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.