zaterdag, januari 22, 2005

Ik dacht, aan het begin van het nieuwe jaar verbrand ik gelijk maar eens op rituele wijze wat schepen achter me. Niks dramatisch hoor. Niet gelijk verhuisd naar Nieuw Zeeland of een nieuwe carriƩre als dichter begonnen (hoewel we dit alles niet moeten uitsluiten), maar gewoon van die kleine, symbolische dingetjes: de Haagse Courant opgezegd, evenals de Vara-gids. Webabonnement op NRC Handelsblad definitief aangehouden. Muziek vooral via iTunes kopen. Beetje dat nieuwetijdsgevoel erin brengen. Nu het einde van de eerste maand nadert, kunnen we de balans opmaken.
De Haagse Courant mis ik niet, mijn oude papier betrek ik van de tientallen lokale krantjes die elke dag in de brievenbus ploffen. Het NRC lees ik met toenemend plezier en er gaat zelden een dag voorbij dat ik niet een nieuw woord leer. Vandaag bijvoorbeeld ressentiment (check even in de Dikke van Dale). Politiek corrrect is het niet, maar zo heel nu en dan moet ik vaag lachen om de wekelijkse column van Youp van 't Hek in het NRC. Vandaag kwam hij - onvermijdelijk - terug op de commotie rond de Dood van een Tasjesrover: "Mijn broer stemt toe mits hij dan een stille tocht mag organiseren. Hij denkt aan een optocht van achteruitrijdende auto's waaruit de carnavalshit Ali, hou jij me tassie effe vast klinkt". Hard lachen zou ziek zijn, maar verdomme, alleen relativeren helpt nog anno 2005.
Qua muziekbelevenis zou ik zonder iTunes nog even hebben moeten wachten op de nieuwe, hoog begerenswaardige CD van de Chemical Brothers. Van de week maar alvast voor 99 cent de single Galvanize gekocht. Hij stampt leuk op de iPod. En Studio Brussel lust er wel pap van.

Geen opmerkingen: