zondag, januari 16, 2005

Het lijkt wel of dit weblog langzamerhand het voorportaal aan het worden is van de Apple-fanclub, maar - beste lieden - we kunnen er ook niet langer omheen: Steve Jobs verovert de wereld. En zelfs meer dan wij doorhebben. Jobs is immers ook de grootaandeelhouder van Pixar studio's, die in een paar jaar met de hand getekende tekenfilms naar het archaïsche rijk der achterhaaldheden heeft verwezen. Behalve Bambi dan natuurlijk (in februari 2005 eindelijk op DVD). Je moet er niet aan denken dat daar ooit een gedigitaliseerde versie van zou verschijnen. Afblijven allemaal!

Of dwaal ik nu af?

Driekwart van MSN'end Nederland loopt ondertussen met een iPod rond. Natuurlijk moet je daar in zekere mate up-to-date voor zijn. Ik las in de zaterdagse, digital editie van het NRC Handelsblad een tranentrekkend artikel van een journalist die wekenlang heeft geprobeerd zijn nieuwe iPod werkend te krijgen met zijn PC. Die PC bleek bijna 5 jaar oud te zijn, van het niet meer bestaande merk Compaq en voorzien van Windows ME, één van de de grootste oorlogsmisdaden van Microsoft in de vorige eeuw. Gek hé, het werkte allemaal niet naar behoren. Uiteindelijk kreeg de brave stukjesschrijver het spul werkend na een processor-upgrade, een beetje geheugen erbij en een Windows 2000 installatie. Kostte hem zo'n beetje 800 Euro en daar had hij ook bijna een nieuwe, sjieke laptop van kunnen kopen. Maar het gaat om het principe. Nu kan hij al zijn CD's op de iPod afspelen. Je wilt niet weten wat voor muziek zo'n man draait, maar ik gok op een smaakvolle combinatie van Celine Dion en Dire Straits.

Ik wijs verder ook nog graag even op de zojuist gelanceerde MacMini, een bloedstollend fijn computertje in de categorie 'meenemen of gelijk hier opeten'. Volgens mij amuseert Jobs zich mateloos.

Geen opmerkingen: