dinsdag, augustus 10, 2004

De waarde van Voortschrijdend Inzicht kan niet genoeg worden benadrukt. Vraag maar aan Hans van Breukhoven van de Free Record Shop. Die heeft zich in zijn hoofd gehaald de Steve Jobs van de lage landen te worden. Of liever gezegd: de poldervariant op iTunes te crëeren. Hoe anders klonk zijn lied nog maar luttele jaren geleden. Ik mocht toentertijd een interview geven voor het programma Business Update van RTL 4. Ene Leo Pagano (de charmante Elleke van Doorn had die dag helaas geen dienst) ondervroeg mij over het verschijnsel van het kopieren en verspreiden van muziek via het Internet. Van Breukhoven was van mening dat het hier om een onbeduidende ontwikkeling ging die door het slim aanbrengen van anti-kopieervoorzieningen op de CD's zeker tot staan zou worden gebracht. Zelf dacht ik daar iets anders over, maar aangezien Business Update slechts 6 vaste kijkers kende (die dag 7, mijn moeder keek ook) hadden mijn woorden weinig effect. De regering liet het allemaal maar gebeuren en van Breukhoven soesde lekker door in zijn villaatje in het lommerrijke Wassenaar. Hoezo innovatief nieuwe business ontwikkelen? Dat was meer iets voor Hans' vrouwtje Conny die in de loop van de jaren stevig aan de weg timmerde met boterzuurinjecties, huidoprektherapieën en andere levensreddende ingrepen. Tot het blijkbaar toch ook voor de Free Record Shop tijd werd voor een facelift. En overigens ook van het type levensreddend. Binnenkort kun je voor 90 eurocent de nieuwste hits downloaden via de website van Hans. Hoef je niet meer naar het winkelcentrum naar de platenzaak, die zich nu snel zal ontwikkelen tot een stoffig rariteitenkabinetje. Naar verluidt is de Free Record Shop nog in onderhandeling met Frans Bauer over het digitaal vrijgeven van zijn repertoire. Als dat eenmaal is gebeurd, zou ik niet weten wat er verder nog te bereiken is. Kan van Breukhoven weer een paar jaar gaan slapen.

Geen opmerkingen: