maandag, augustus 09, 2004

Bijna de helft van alle Internetgebruikers gaat regelmatig via een zoekmachine na hoe het met de eigen mondiale bekendheid is gesteld, of voor Jip & Janneke: toetsen hun naam in op Google en kijken wat er dan gebeurt. Ik doe dat regelmatig. Wel een paar keer per week eigenlijk. Maar dat hoort bij het vak, deze vorm van narcistische, digitale ijdelheid. Als je wordt geacht zo heel nu en dan eens een sprankje effect te hebben op het vakgebied, helpt het wel als je op een paar webpaginaatjes genoemd wordt. Dat spreekt vanzelf. Hoewel? Ik ken een vakgenoot die een tijdje geleden bij zijn bedrijf een flinke promotie wilde maken. Op zakelijk gebied had hij de laatste paar jaar niet zo bitter veel gepresteerd maar in de tussentijd was hij volgens eigen zeggen wel 'Thoughtleader' in de IT geworden. Een man kortom waarnaar geluisterd werd en waar vakgenoten met ontzag over praatten. Verdomd! Nu hij er eens goed over had nagedacht, had hij met een dergelijke externe staat van dienst recht op een dramatische salarisverhoging. Misschien ook wel op een goed aangeklede borrel op vrijdagmiddag, met een kort, emotioneel dankwoord door de directeur en de overhandiging van een gouden dasspeld. Zijn baas - bijna duizelig geworden door het idee zo'n beroemdheid te mogen beoordelen - had voor de zekerheid ter voorbereiding van het salarisgesprek een query op Google losgelaten. Daaruit kwam precies één hit op de naam van zijn werknemer. En dat was dan nog een vermelding in het dankwoord van de scriptie van iemand anders ('bedankt voor alle morele steun en ons wekelijkse potje squash'). Dit zette het gesprek in een iets meer nuchtere toonzetting, schijnt het.

Met een Google Quotient (GQ) van 1.0 kom je kortom nergens meer. Ik Ben op Google dus ik Besta. Zoiets.

Mensen die mij ook maar een beetje kennen weten dat ik in het geheel niet competitief ben ingesteld. Toch kon ik het niet laten op mijn eigen naam ook maar weer eens te zoeken. En dan op de goede manier, dus met de volle naam en tussen aanhalingstekens. Kreeg ik vandaag een bescheiden 281 hits op. Niet veel, maar laat ik toch top IT-goeroe Paul Ostendorf achter me; die blijft steken op 208 hits. Evengoed krijg ik ze volledig om mijn oren van Peter Hinssen (542) en Rick van der Lans (898).
Ik troost me maar met de wetenschap dat bekendheid relatief is. Sylvie Meis perst er vandaag 24.900 hits uit. En ik heb zojuist nummer 24.901 bijgedragen.

Geen opmerkingen: