maandag, september 01, 2003

Het is een hard gelag om de voortschrijdende technologie van deze wereld in het oog te moeten houden. Eigenlijk word je bijna voortdurend gedwongen tot het aanschaffen van nieuwe, ogenschijnlijk nutteloze apparaten. Iemand moet dat doen. Sinds een maand of wat heb ik nu bijvoorbeeld een EyeToy in huis: een soort van webcam die moet worden aangesloten op de PlayStation 2. Eenmaal gemonteerd volgt het peperdure geval al je bewegingen. Je lijf wordt geprojecteerd in het beeld en is vanaf dat moment een alternatieve gebruikersinterface. Even met de linkerhand zwaaien en je hebt een menu-item geselecteerd. Net zo makkelijk pak je met de hand een voorwerp op het scherm vast en verplaats je het.

In de doos treffen we naast de camera een disk met 12 spelletjes aan, allemaal speciaal gemaakt voor bediening via de EyeToy. Mijn favoriet: een knokspel waarin je uit allerlei hoekende opduikende chineesjes moet neermeppen. Met van die bleke muishandjes kom je er dan niet. Gewoon met volle kracht uithalen naar dat tuig!



In de wijk heb ik altijd al een beetje een naam gehad. Zo'n rare vent die iets met computers doet: een onbetrouwbare snuiter door wiens toedoen de beurzen zijn gekelderd en complete zomers het zonder regenval moeten doen. Sinds de EyeToy in huis is, is het hek van de dam. Argwanende buren patrouilleren langs mijn raam en overleggen duister mompelend over welk actie nu het meest voor de hand ligt: de wijkagent inschakelen of de deur gelijk maar intrappen. En dat omdat ik tegenwoordig in mijn eentje voor de TV - middenin de woonkamer - wilde hak- en zwaaibewegingen sta te maken. Zo nu en dan oefen ik zelfs mijn Japanse Kiai kreet; ik geef toe dat zoiets vreemd kan overkomen.

Even goed, met de komst van interfaces als de EyeToy is het definitief afgelopen met nare aandoeningen als de muisarm en RSI. Ik zie er naar uit. Wel goed uitkijken dat je straks op kantoor niet een linkse directe krijgt van een collega die net zijn email aan het checken is. Gevaarlijk jongen, computers.

Geen opmerkingen: