maandag, september 08, 2003

Dat Van Dale in de volgende editie 'Googelen' mag opvoeren is ondertussen in ruime kring bekend. Andere zoekmachines bestaan alleen nog volgens vage geruchten. Als je door een vlaag van nostalgie wordt besprongen, is het leuk om nog eens op Altavista te kijken. Goede oude tijd! Er werd vroeger heel wat gepionierd, jongen.

Toch is het interessant om te zien hoe Google steeds creatiever wordt gebruikt. Ik mag me graag ophouden in de buurt van Java-programmeurs. Je leert eens een exotisch scheldwoord, of er blijkt een nieuwe kroeg te zijn geopend. Altijd verse inspiratie. Vandaag was het weer zo ver. Na geamuseerd te hebben geluisterd naar een verhandeling over de kwaliteitsattributen van vrouwelijke programmeurs in India, hoorde ik het gesprek overgaan op het oplossen van fouten tijdens het coderen van software. Ik maar denken dat je een foutmelding nog steeds opzoekt in een manual. Of dat je de helpdesk van IBM belt.

Helemaal mis. Totaal retro. Als je een foutmelding krijgt, dan copy&paste je die in Google en binnen 0.3 seconden heb je de oplossing gevonden. Ergens ter wereld is er altijd wel een programmeur tegen het hetzelfde probleem opgelopen, die daarna de bloedig gevonden oplossing heeft gepubliceerd op het web. Met dank aan de kenniseconomie.

Toen ik een IT-docent vanmiddag vertelde over deze feilloze strategie keek hij er nauwelijks van op: "doen wij al twee jaar met scripties, even een te mooi stuk tekst in Google opvoeren en je haalt er zo de plagiaat-gevalletjes uit".

In dat geval maar goed dat Adriaan van Dis geen Internet heeft.

Geen opmerkingen: