vrijdag, augustus 29, 2003

Schokkend. Volgens de laatste berichten heeft de FBI vandaag een 18-jarige hacker opgepakt die wordt verdacht meegesleuteld te hebben aan het Blaster-virus. Gelijk de volgende dag bij Justitie voorgeleid.

Waar is toch die waardering gebleven voor gezonde ondernemerszin? Sinds wanneer zetten we ons af tegen zulke oprechte belangstelling voor techniek? Zo'n jongen experimenteert eens wat met Visual Basic, geeft zijn creativiteit de volle loop en creëert een hilarische variant op Blaster die het Internet op drie continenten nagenoeg plat legt.

Goed, een beetje ongehoorzaam is het wel.

Maar bedenk eens wat voor fantastische, leidinggevende rol bij een IT-bureau voor een dergelijk talent is weggelegd!

Als hobbyende hacker ben je tegenwoordig niet meer veilig. Zelf ben ik daardoor nu ook aan het twijfelen geslagen. In het recente verleden mocht ik graag eens sleutelen aan een geinig virusje. Puur therapeutisch bedoeld, dat wel. Ik rammelde eens wat aan de achterdeur van Windows XP. Dan overschreef ik bijvoorbeeld een jumptabel of liet ik een stack vollopen. Dan had je zo een lek gevonden en kon de echte pret beginnen. Achter het toetsenbord bepaalde ik ter plekke wat ik de argeloze slachtoffers zou aan doen. Hadden ze maar een firewall moeten aanschaffen.

Uiteindelijk was je gewoon aan het brainstormen! In het begin was ik nog tevreden met het overschrijven van de hoofdpagina van Telegraaf.nl of het manipuleren van de koersen van Ahold. Gewoon: onopvallende, onschuldige dingetjes. Later begon ik me te bekwamen in de Denial of Services-aanval. Twee etmalen lang 9500 keer per seconde een emailtje met de tekst "Linus will be Back" sturen naar de Microsoft webserver. Dat gaf op zich wel enige vertraging op die glasvezelkabel onder de Atlantische Oceaan.

Je werd er blasé van. Doen we vandaag gewoon maar weer een Wurm of zullen we eens zo'n duivelse Trojan Horse versturen?

Jammer dat het gevoel voor humor bij de autoriteiten nu definitief weg is. Dan maar weer terug naar het schrijven van invoelende haiku's. Indachtig DilDog, cDc Ninja Strike Force, 9e dan architectuur:

Essence

Throughout these ages
our operating systems
infested by bugs

The ignorant world
turns to Windows for safety
Safety from themselves

It is now the time
for the world to realize
that we all feel pain

Geen opmerkingen: