Ik kom even terug op het afgelopen weekend. Dat weekend waarin die verkoper van T voor Telecom in krap 20 minuten tijd zijn sales-target voor de hele dag binnenhaalde. Eén van de twee wel zeer tevreden nieuwe bezitters van een mobiele telefoon - laten we haar even aanduiden als een vrouw van gemiddelde leeftijd - kondigde aan de komende zondag eens gezellig te gaan besteden aan het bestuderen van het meegeleverde manual.
Ik vond dat onthutsend.
We kunnen rustig van een anachronisme spreken als er anno 2003 iemand zijn neus in een handleiding steekt. Al helemaal niet voor het gebruiken van het apparaat. De 12-jarige dochter kon ook alleen maar glazig kijken bij de mededeling. Een handwat ? Hoezo moet ik mijn hand leiden?
Schrijvers van manuals weten heel goed met wat voor wereldvreemd publiek ze te maken hebben. Weinig mensen weten dat bijna elk handleiding tegenwoordig op de eerste pagina de volgende tekst bevat: "Hallo Watje! Ja, want zo mogen we je toch zeker wel noemen hè. Dit wordt heel, heel moeilijk, maar we gaan jou toch maar in zo simpel mogelijke taal proberen uit te te leggen wat dit apparaat allemaal kan. Eigenlijk zijn dit parels voor de zwijnen. Maar daar heb je zeker ook nog nooit van gehoord?".
Gek, nog nooit iemand horen klagen over die tekst. Schrijvers hebben daar onderling enorm veel plezier over. Een gezellige club samenzweerders, dat is het eigenlijk.
Omdat niemand in deze hijgere tijd nog kans ziet om een handleiding door te nemen - of terecht bang is om uitgelachen te worden - zullen we apparaten verder moeten vereenvoudigen. Slimme software zou in de gaten moeten houden welke handelingen een nieuwe gebruiker probeert te verrichten. Op zachte toon - misschien verluchtigd met een leuk kleurenplaatje - kan dan worden uitgelegd hoe het beter of sneller kan. Desnoods wordt de gewenste handeling ook gelijk uitgevoerd. TV's, mobieltjes en computersystemen hebben zo nauwelijks meer menu's of knoppen nodig. Laat staan een gebruikershandleiding. Voor de auto zou dat ook niet gek zijn. Ik heb sinds een maand een nieuwe, maar ik ben bang nog slechts aan de buitenste rand van alle mogelijkheden te hebben gekrabt. In het dashboardkastje ligt een heel dik manual. Goeie plek.
donderdag, augustus 28, 2003
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten