zaterdag, oktober 24, 2009

IT Executive Column: Mag ik uw boek even vasthouden?

Nu ze steeds goedkoper worden, heb ik maar eens een E-book lezer aangeschaft. En warempel, binnen de kortste keren is het ding mijn onafscheidelijke metgezel geworden bij mijn buitenlandse reizen.

Ik heb zo’n zilvergrijze pocketuitvoering van Sony en dat toont heel aardig en onderkoeld naast de MacBook Air. Je kunt immers moeilijk voor schut gaan lopen met iets wat op een Oost-Europees motorblok lijkt, laten we eerlijk zijn. Nee, wat dat betreft voelt het meer alsof je met een schattig puppietje onderweg bent.

Menigeen schiet je blijmoedig aan om te vragen hoe dat nou bevalt, zo’n digitaal eh… boekengeval. Vooral stewardessen worden aangetrokken door de primeur. Ze ontpoppen zich ter plekke niet alleen tot geïnteresseerde gebruikers van technologie (“heeft deze nou ook een Intel van binnen?”) maar blijken ook nog eens over onvermoede literaire diepten te beschikken. We moeten daarom niet vreemd opkijken als we straks het personeel in de gangpaden missen. Die zitten dan in de pantry, volledig verzonken in hun favoriete essays van Nietschze en Sartre.

Nietschze? Sartre? Horen wij daar in de verte weer het zwiepen van een Long Tail? Van de weeromstuit heb ik zelf ondertussen een aantal titels digitaal aangeschaft die zich waarschijnlijk in papieren vorm al enkele decennia in een duister hoekje op zolder verbergen. Ben je opeens Zen en de Kunst van het Motoronderhoud aan het herontdekken. Voor boekuitgevers zit daar in feite een fantastische bron van extra inkomsten in, zo'n beetje met dezelfde aantrekkingskracht als de verbeterde, digitale versies van oude Beatles-albums.

Alle bekende sentimenten en overwegingen komen dan wel op een rij voorbij. Via het doorbreken van de E-book lezer maken we nog eens een keer mee wat het doorbreken van nieuwe technologieën – denk aan webwinkels, de iPod en momenteel vooral de cloud – allemaal loswoelt.

Sommige leveranciers van de gevestigde media zitten nog volop in de ontkenningsfase en roepen paniekerig dat er nooit iets zal gaan boven zo’n goede oude boekenwinkel. Anderen – met Amazon voorop – stappen in een vroeg stadium in de nieuwe markt en zetten zelfs eigen, gesloten standaards. Die worden op hun beurt weer uitgedaagd door gloednieuwe spelers, erop uit om de markt open te trekken.

En dan zijn er de twijfelaars. Wel meedoen, maar nog net niet van harte. Zelf heb ik mijn lezer gekocht bij een leverancier die zo te zien nog volop in het rouwproces zit. Veel reclame maken voor E-books, maar tegelijk bijna met hoorbare tegenzin populaire titels digitaal beschikbaar stellen. En dat tegen kunstmatig hoog gehouden prijzen en met behulp van software waarover ze 8 jaar geleden bij Apple al krijsend van het lachen over de grond zouden hebben gerold.

Geeft niets. Hoort allemaal bij het proces. Iemand zou er eens een boek over moeten schrijven. Ik download het wel.

Gepubliceerd in IT Executive magazine

Geen opmerkingen: