Het heeft iets hijgerigs, je column schrijven tijdens de Amerikaanse verkiezingnacht. Op de bank met de Apple, Google Docs in het ene venster, EyeTV televisie in het andere naast een paar cruciale nieuwssites en een live Twitter-stroom: online actualiteit in de onvervalste adhd-stijl van het heden.
Net als veel andere Europeanen heb ik een uitgesproken voorkeur. Het is ondertussen een platitude, maar Barack Obama blijft charismatisch. Vanmiddag zag ik hem op een ver verwijderd televisiescherm een toespraak houden. Er was geen geluid en de ondertiteling was onleesbaar. Toch zorgde de zichtbare intensiteit van zijn optreden voor kippenvel. Het is dezelfde intensiteit die zo velen ertoe brengt om voor de eerste te keer te stemmen. Dezelfde intensiteit die je doet geloven dat verandering werkelijk mogelijk is. Een tikje meer van die Obama-stijl in het leiderschap, en ons vakgebied zou waarschijnlijk heel wat meer geslaagde projecten en programma's kennen.
En natuurlijk zijn er andere manieren waarop Obama inspiratie levert voor it executives. Hij heeft dan wel niet het Internet uitgevonden (dat was Al Gore) maar hij heeft overtuigend laten zien hoe je de gereedschapkist van Web 2.0 - we noemen slechts sociale netwerken, virale video's, blogs en RSS - gebruikt om een ongekend grote gemeenschap te bereiken en te mobiliseren. Verkiezingen zullen nooit meer hetzelfde zijn, hoewel de archaïsche taferelen bij veel stemhokjes spontaan beelden opriepen van gaslantaarns en kroontjespennen.
De sterkste liefdesverklaring van Obama aan informatietechnologie zit hem in zijn plan voor een Amerikaanse Chief Technology Officer: een technologiestrateeg die op het niveau van het kabinet gaat opereren. Diens missie: innovatieve mogelijkheden vinden om via technologie meer banen te creëren en competitiever te worden op de wereldmarkt. Bepaald geen halve maatregelen. En een glashelder signaal naar bedrijven: dit is niet de gemarginaliseerde positie van een it-baas die zo nu en dan aan het hoofd boekhouding mag vertellen hoeveel er nu weer is bespaard. We hebben het hier over een positie in de boardroom, eentje waar de impulsen voor verandering van worden verwacht.
Gelet op de namen die tot nu toe zijn genoemd als mogelijke kandidaten (Eric Schmidt van Google, Jeff Bezos van Amazon, en ja: zelfs Steve Ballmer) kan het nog een dolle boel worden in het Witte Huis de komende jaren. Technologie verandert alles. En dat zullen ze weten ook daar.
Gepubliceerd in IT Executive, 12 november 2008
woensdag, november 12, 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten