Het zal SAP niet snel gebeuren. Hoewel, kortgeleden liepen de zaken bijna uit de hand in Waldorf. Ietsje te enthousiast het nieuwe Business By Design pakket aangekondigd. Lichtgewicht, servicegeoriënteerd en on-demand: daar veert zelfs de meest vastgeroeste R/3-gebruiker van op. En aspirant-klanten ook. Een typisch geval van te vroeg pieken, want de geldmachine van het gevestigde product mag niet abrupt tot stilstand komen. Vandaar de ingelaste vertragende acties (‘we hebben nog zeker een jaar nodig’) en het voorlopig stilzetten van de verkoop.
En Apple trapt er al helemaal niet in. Eens per jaar mag je naar de MacWorld-conferentie. Dan komt die man in die zwarte coltrui en die spijkerbroek uitleggen wat hij vanaf morgen voor je in de etalages heeft liggen. Versieplannen,product roadmaps en andere toekomstmuziek? Vooral blijven dromen.
Het is een gouden wet die ik zelf in een eerdere carrière hardhandig mocht ervaren: nooit je eigen product kannibaliseren door in een te vroeg stadium ordinair te flirten met de superieure opvolger.
Geldt blijkbaar niet voor Microsoft. Beginnen we ons net een beetje af te vragen door welke vrachtwagen we nu precies zijn overreden met de introductie van Vista, beginnen Gates en Ballmer al opgeruimd te kletsen over Windows 7. En die blijkt niet eens zo ver weg te zijn: in Januari 2010 zal het spul al beschikbaar zijn.
En dat terwijl grote bedrijven als General Motors toch al bijna de knoop hebben doorgehakt om Vista - dat obese kindje met het zorgvuldig gepolitoerde waterhoofd – maar niet te implementeren. Beter wachten op de volgende incarnatie, die volgens de berichten een stuk lichter en ingetogener zal zijn. Je kunt je niet voorstellen dat de recente aankondigingen van Microsoft helpen om deze dreigende kopersstaking af te wenden.
Of het moet de bedoeling zijn.
Als je klanten zó nadrukkelijk een product niet lusten, wordt het vroeg of laat een kwestie van jezelf vermannen en verdere schade beperken. In dit geval moet worden vermeden dat de markt massaal naar open source alternatieven of OS X gaat kijken. En dan is het ineens niet meer zo dom om quasi-nonchalant, druppelsgewijs de eerste glimpjes van Windows 7 (een lekkere no-nonsense naam, ja toch) te laten zien. Een filmpje over multi-touch bediening, wat verstrooide opmerkingen tijdens een presentatie in Japan, een persbericht over drivers die ook voor de volgende Windows geschikt moeten zijn: wat sluit het mooi op elkaar aan.
Op die manier klinkt ‘kopersstaking’ bijna als een goed uitpakkende marketingstrategie. Of overschat ik nu een paar mensen?
Gepubliceerd in IT Executive, 11 Juni 2008
vrijdag, juni 13, 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten