Time Magazine. Toch een blad dat je serieus moet nemen. Zelfs als in het jaarlijkse lijstje van de 100 Meest Invloedrijke Personen tussen namen als de Dalai Lama, Barack Obama en Tony Blair opeens Marck Zuckerberg opduikt.
Mark wie? Marck Zuckerberg: een 23-jarige snotneus die tijdens zijn studie op Harvard het idee kreeg een elektronisch smoelenboek in elkaar te zetten. Leuk voor de mensen op de campus, zo’n sociaal netwerkje. En een beetje uit de hand gelopen sindsdien, zijn FaceBook. Vele zakken met blindelings verstrekt venture capital, diverse overnamepogingen en 70 miljoen actieve gebruikers later, kunnen we rustig van een fenomeen spreken. Bovendien is het maar het topje van de ijsberg, want andere sociale netwerken als MySpace, LinkedIn en Hyves – de laatste twee met name populair in Nederland – zijn eveneens druk bevolkt. Cruciaal is dat sociale netwerksites echte plakkers zijn: de gebruikers keren voortdurend terug en voor velen is de startpagina met hun persoonlijke profiel het portaal geworden waarmee ze de dag beginnen en afsluiten.
Heeft een sociaal netwerk waarde? Laten we daar eens hardop over nadenken. Miljoenen consumenten die ongevraagd hun hele hebben en houden tentoonstellen, inclusief opleiding, werkgever, hobby’s, vaardigheden en interesses. Alles met elkaar verbonden via een netwerk van vrienden, kennissen en groepen die iets met elkaar gemeen hebben. Datzelfde netwerk dat ook nog eens enthousiast wordt gebruikt om onderling berichten uit te wisselen, niet zelden in totale openbaarheid.
Heeft dat waarde? Volgende retorische vraag graag.
Zuckerberg heeft het over de Social Graph: een subtiel en complex web van individuen en relaties dat je als een topdirigent kunt aanvoelen en bespelen. Begrijpelijk dat veel bedrijven elkaar verdringen om er toegang toe te krijgen. En niet alleen omdat sociale netwerken het Luilekkerland van elke marketeer zijn: ook voor zakelijke toepassingen – al dan niet binnen de eigen organisatie – beginnen we langzamerhand te begrijpen wat de Social Graph kan betekenen.
Niet zo vreemd dat het gerucht de ronde doet dat Microsoft – nu Yahoo tegenstribbelt – een gezonde belangstelling heeft voor FaceBook. Moeten ze wel uitkijken voor Neelie Kroes, zelf dit jaar ook opgenomen in Time’s lijst van 100 invloedrijken. Evenals overigens Steve Ballmer, en dat schept toch een band. De cirkel is rond als we weten dat het stuk in Time over Kroes is geschreven door Ayaan Hirsi Ali, de dochter van de zoon van de zoon van, enzovoort. Een sociaal netwerk op zich, wat u zegt. Misschien moeten ze eens een groepje beginnen op FaceBook.
Gepubliceerd in IT Executive, 28 mei 2008
Geen opmerkingen:
Een reactie posten