dinsdag, september 18, 2007

IT Excutive column: Naakte Troonrede

“Leden van de Staten-Generaal,

U kunt zich voorstellen dat ik me in mijn positie als vorstin nu wat ongemakkelijk voel. Ik word immers geacht met deze troonrede een primeur te verschaffen, de apotheose van maandenlang keihard werken door alle departementen. In plaats daarvan lekten belangrijke delen van deze uiteenzetting en de miljoenennota lang van tevoren uit. En – naar ik mag toevoegen – dat was niet bepaald de eerste keer. Zowel de oude als nieuwe media, ik noem RTL Boulevard, het radioprogramma Evers Staat Op en het weblog GeenStijl, hebben enthousiast bijgedragen.

Geef ze eens ongelijk. We leven in één grote vissenkom waarin nog maar heel weinig informatie achtergehouden kan worden. Zelfs op het paleis loopt de hofhouding met USB-sticks rond en we kunnen slechts gissen naar de creativiteit waarmee de ambtelijke Blackberries ondertussen worden gebruikt.

Ik moet zeggen dat de dienstverlening aan de burger er een stuk beter voor zou staan als de departementen ook de rest van het jaar zo enthousiast informatie zouden uitwisselen.

Of dwaal ik nu af?

Misschien moeten we dat rouwproces maar door en accepteren dat ook het overheidsapparaat een Naked Corporation is geworden. Sterker nog, we zouden transparantie in ons voordeel kunnen gebruiken. We zouden Internet kunnen gebruiken als een middel om onze beleidmakers en het volk aan elkaar te koppelen. Een beetje in de stijl van de sociale netwerken die we steeds vaker op het web tegenkomen. Stelt U zich voor: we zouden de troonrede het hele jaar en plein public in de steigers hebben staan. Het eindresultaat zou er beter van worden en ik weet zeker dat we meer steun zouden krijgen voor zulke collectieve plannen op Prinsjesdag.

Ik heb het tegen Jan Peter gezegd: beetje jammer dat je honderd dagen lang met Jan en alleman over de beleidsvoornemens hebt gepraat en daarna niet eens een publiek Hyves-clubje voor ze hebt opgericht. Gewoon om het momentum erin te houden. Wouter vindt het volgens mij trouwens ook een goed idee, maar die had het gisteren te druk met het corrigeren van zijn profiel op Wikipedia.

Ik denk dat we er in het komende jaar een paar IT-projecten aan moeten wijden. Niet te groot, want correct aanbesteden blijft een vak apart.

Dat is het verder wel zo’n beetje. Ik heb nog wat dingetjes over samen bouwen aan een duurzame samenleving, iets met het klimaat en ook nog wat over zoet en zuur. Maar downloadt U zelf het hele verhaal van www.nu.nl. Kan al sinds vorige week.”

Column gepubliceerd in IT Excutive, 12/9/2007

Geen opmerkingen: