dinsdag, september 18, 2007

Advies aan de overheid

Je wordt samen met een aantal andere 'big shot's uit de ICT' (niet mijn woorden, we houden het even op journalistieke dichterlijkheid) door de Automatisering Gids benaderd om je mening te geven over de potentiële rol van ICT in de troonrede. Natuurlijk komt het hele onderwerp niet in de Troonrede terug, maar het lijkt toch tot een fraaie lijst van bespiegelingen. Het artikel geeft vervolgens professor en ex-collega Daan Rijsenbrij de gelegenheid om in een reactie ongevraagd eens lekker zo'n beetje de hele ICT-markt de mantel uit te vegen. Letterlijk iedere geïnterviewde komt aan de beurt, in wat je - zonder voorkennis en inzicht - geneigd zou zijn af te doen als een rabiate tirade.

Zelf mag ik van prof Daan niet suggeren dat de overheid misschien wel eens wat meer innovatieve projecten zou kunnen uitvoeren. Er gaan al veel te veel projecten mis en laat de overheid daar eerst maar eens grip op krijgen, daar komt het naar de mening van Daan op neer.

Soms prijs ik me gelukkig dat ik me in mijn baan met méér mag bezighouden dan alleen wat er in Nederland gebeurt. Innovatieve trajecten in landen als Denemarken, Groot-Brittanië en Canada geven de broodnodige zuurstof, alleen al om van de spruitjelucht af te komen.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Zo kennen we elkaar weer in Swifterbant en omstreken. Met dank aan de nuancerende bewoordingen van Daan Rijsenbrij, die - ik zou bijna zeggen gelukkig voor iedereen binnen en buiten de Overheid - alles netjes in een 7-punts manifest weet samen te vatten. Tegen die tijd weten we allang waar het wringt:

Waarom hebben we Daan eigenlijk niet gelijk gebeld?

Geen opmerkingen: