zondag, augustus 12, 2007

Overrated

Laten we er niet omheen draaien, het is niets meer dan ordinair komkommernieuws. KPN trekt in navolging van het Britse O2 ook in Nederland de stop uit iMode. Een verpletterende slag voor de 34 trouwe gebruikers van deze mobiele dienst. Zit je net middenin de organisatie van de jaarlijkse ledendag (deze keer op zolder bij Lenie, ze had er speciaal een nieuwe koffiekan voor gekocht), krijg je zo’n onheilstijding. Eufemistisch heet het dat KPN de verdere ontwikkeling van iMode stopt. De bestaande voorraad toestellen wordt gewoon verkocht. Je bonus als verkoper bij de Primafoon zal ervan afhankelijk zijn. Als je dat alsnog aan klanten weet te slijten, ben je een hele grote.

Mobiele toepassingen, je kunt het hele vakgebied er al jaren voor wakker maken. De bestuurskamer kan nog zo op slot zitten, als iemand met een mobiel apparaat aanklopt zwaaien alle deuren open. Dol enthousiasme, glimmende ogen. En daarna altijd weer die verpletterende stilte, want met een overtuigende business case wil het maar niet lukken.

Aan de industrie zal het niet liggen. Congressen op dit gebied worden druk bezocht en de Powerpointslides zijn nergens zo kleurrijk. Net zo bont als de praatjes over multimediale, interactieve, mixed-content user experiences die gesjeesde marketeers elkaar als papegaaien toe krijsen. Uitsluitend in eigen kring, want de klanten blijven nadrukkelijk weg. Niet alleen voor iMode maar ook voor telefoons met UMTS.

Gek hè, er zijn niet eens consumenten te vinden die veel te veel geld willen betalen voor schokkerige, slecht te volgen videobeelden op een telefoon die de batterij bijna hoorbaar leegzuigt. Zelfs niet als je 24 uur per dag de Gouden Kooi kunt volgen.

Aan de zakelijke kant is het beeld rooskleuriger. Maar daar is het wel simpelheid troef. Na een lijnvlucht trekt ondertussen bijna de helft van de passagiers een Blackberry tevoorschijn. Een ingehouden, bescheiden apparaatje is het – bijna een ontkenning van een mobile device – waarmee je doorgaans alleen je email controleert. En dat alles met behulp van de rechterduim. Veel meer dan wat symbolische bandbreedte heb je er niet voor nodig. Tenzij je weer een presentatie toegestuurd krijgt van een consultant die een strategisch plan heeft uitgewerkt rond mobiele toepassingen.

Zelfs het hipste mobiele apparaat van onze tijd – de iPhone – heeft geen bandbreedte nodig. Elke iPod-gebruiker weet het: ’s morgens even synchroniseren en je kunt een hele dag op stap.

Mobiel zijn, het lijkt een tikje overrated. Maak dáár maar eens een paar slides over, jongens en meisjes van de marketingafdeling.


Gepubliceerd in IT Executive, 8 augustus 2007

1 opmerking:

Anoniem zei

http://www.tilburg-taxatie.nl/