donderdag, juni 14, 2007

Doordieselen

Hieronder de volledige versie van de column 'Doordieselen' die vorige week in IT Executive verscheen.

DOORDIESELEN

Bezoekers van IT-beurzen weten het: met een racewagensimulator heb je gegarandeerd een van de drukste plekken in de hal. Zelfs de meest zelfbeheerste manager verandert in een introverte, bleek weggetrokken maniak op het moment dat hij in het kuipstoeltje plaatsneemt.

Gelukkig maar dat er weer zo’n trekpleister staat op de Sapphire in Wenen. Want verder is de sfeer lauw op deze editie van de jaarlijkse SAP gebruikersconferentie. Je ontkomt niet aan het gevoel dat het iets te maken heeft met het overhaaste vertrek van Shai Agassi, tot voor kort het technologische brein van Walldorf. Agassi kon zo lekker in zijn zwarte coltrui voor een groot publiek staan. Altijd wel een goedgeluimde sneer naar de concurrentie, altijd wel een verrassing of een innovatief inzicht. Met de visie achter NetWeaver wist hij warempel SAP de zweem van een trendy merk te geven. Met je Nikes aan en een iPod op je hoofd vet relaxed met een standaardpakket aan de gang zijn, het kon gewoon.

Nu moeten we het doen met de keynote speeches van Henning Kagermann en Léo Apotheker: uitstekende bestuurders, maar qua innovatief charisma zal je ze eerder op een postzegelbeurs verwachten. Als Kagermann dan toch iets hips laat zien met Web 2.0 technologie, voel je tot diep in je tenen dat er maanden van gedegen voorbereiding in Zuidwest Duitsland aan zijn voorafgegaan.

Vanaf de beursvloer stijgt een bestendigende sfeer op. De koers is gezet, nu komt het aan op de uitvoering. Hoewel er veel belangstelling is voor sessies rond nieuwigheden als Master Data Management en de DUET gebruikersinterface naar Outlook, ligt het zwaartepunt bij oplossingen voor specifieke markten. Er ligt veel nadruk op de bedrijfsvoering en een tikje minder op technologie.

Ook kan het ondertussen niemand ontgaan dat SAP begerige blikken werpt op het MKB: een segment waarin het meeste extra geld kan worden verdiend. Maar dan zal veel moeten worden afgevijld van de dikdoenerigheid en complexiteit die traditioneel met SAP-oplossingen worden geassocieerd.

Kagermann licht een tipje van de strategische sluier op als hij een paar woorden wijdt aan A1S: een nog in de steigers staand ERP-pakket voor middenkleine bedrijven dat in zijn ontwerpprincipes (kleine, flexibele componenten, bedoeld om via ‘Software as a Service’ te worden aangeboden) veel doet denken aan wat innovatieve spelers als Salesforce.com eruit weten te persen.

Tot een echte aankondiging komt het echter niet. Toekomstige baanbrekende producten leiden vaak tot kopersstakingen en kelderende beurskoersen. Beter op de achtergrond doordieselen dan in de eerste bocht al de grindbak ingaan. Zo kennen we SAP weer.

Geen opmerkingen: