vrijdag, mei 25, 2007

IT Executive geeft het Volk Inzicht

Zoals ik in mijn vorige item al zei, even wat columns inhalen die ik ondertussen publiceerde in IT Executive magazine. Hieronder mijn derde column, geïnspireerd door mijn recente ervaringen in Seattle.

Inzicht voor het Volk

Het zal een teken van de tijd zijn. Microsoft organiseert voor het eerst een conferentie rond Business Intelligence en het conferentiecentrum van Seattle zit gelijk tot aan de nok vol. Zo’n drieduizend geïnteresseerden vanuit alle denkbare windstreken luisteren naar aankondigingen van nieuwe producten en strategische allianties. Ook wordt om het uur een demonstratie ingelast, want bij Microsoft worden ze toch altijd wat nerveus als er niet met een muis geklikt kan worden.

Is Business Intelligence een gebied dat extra in de gaten moet worden gehouden als er vanuit Redmond opeens zoveel aandacht wordt besteed?

Klinkt wat retorisch, ongeveer op hetzelfde niveau als je afvragen of het zeewater stijgt als de poolkappen smelten. Al helemaal als je ziet dat de andere grote industriële spelers vergelijkbare bewegingen maken. Kijk maar naar de overnamedrift waarmee gespecialiseerde bedrijven als Hyperion (nu Oracle) en OutlookSoft (SAP) recent werden ingelijfd.

Business Intelligence, het wordt zonder concurrentie het gebied waarin de komende jaren de meest spannende projecten rond IT zijn te vinden. Er hangt alvast een radicaal andere sfeer. Het archaïsche beeld kent iedereen wel: eens per maand wordt met veel zuchten en steunen een gegevenspakhuis samengesteld. Daar worden dan complexe analyses op losgelaten die alleen worden begrepen door wiskundige genieën die ’s nachts dromen van wilde avonturen met driedimensionale kubussen. De resulterende rapportages, niet zelden voornamelijk financieel van aard, worden slechts door een beperkte doelgroep gelezen en fungeren op zijn best als een kleurige achteruitkijkspiegel: er valt veel vermakelijks in te zien, maar de informatie is per definitie te laat en beperkt bruikbaar om snelle beslissingen op te baseren.

Dat beeld is ondertussen een cliché. De nieuwe generatie Business Intelligence-toepassingen brengt de informatie naar het volk: gegevens die tot op de seconde actueel zijn – rechtstreeks uit de productiesystemen gehaald – komen op veel meer werkplekken beschikbaar en geven het inzicht dat nodig is om desnoods in diezelfde seconde een kleine knoop door te hakken. Het is het soort inzicht waar bedrijven in de komende jaren het verschil mee gaan maken.

Eigenlijk kun je nauwelijks meer van aparte toepassingen spreken: beslissingsinformatie wordt naadloos opgenomen in de omringende systemen en je zou zomaar met email, een spreadsheet of het klantensysteem bezig kunnen zijn zonder je te realiseren dat er steeds flintertjes Business Intelligence neerdalen.

Nieuwe spelers, nieuwe regels. Als het volk inzicht krijgt, doen we warempel weer eens iets nuttigs met IT.

Geen opmerkingen: