woensdag, oktober 11, 2006

Femke op de bagagedrager

Zal je altijd zien, heb ik weer de verkeerde technologie in huis. Altijd trots geweest op mijn Blaupunkt navigatiesysteem, met name op de ingebouwde Vlaamse dame (ik noem haar 'Kate', op zijn Belgisch uitgesproken, zoals in 'katenspek') die mij op een bijna kneuterige manier naar mijn besteming leidt. Soms is het bijna gezellig onderweg maar er kan ook wel eens een meningsverschil opduiken ('neem de tweede rechts': 'nee Kaatje, dat doen we vandaag maar eens niet': 'keer om' 'eerst netjes vragen', ja het kan spoken in mijn auto). En nu is er dan FemFem: een spraakthema voor de TomTom navigator met de stem van Femke Halsema, de parmantige fractieleider van GroenLinks. Het schijnt dat ze een beetje het imago heeft nogal humorloos te zijn - ik zou werkelijk niet weten waarom - en daar rekent ze via dit progressieve Voice Theme op voor de hand liggende wijze mee af ('Sla hier links af, ja jij ook Wouter'). Ik vind het wel wat hebben, Femke die je de hele dag in de auto toespreekt. Ik denk dat je op een gegeven ogenblik niet anders meer kunt dan toegeven aan de Linkse Lente; wie weet zitten er ook nog omgedraaid afgespeelde sublimal messages ('eigrenenrek tem gew') in de geluidsbestanden verwerkt.

Doelgroep? Duidelijk niet over nagedacht. De gemiddelde leaserijder wringt toch wat moeizaam in het potentiƫle stemprofiel van GroenLinks. Kan ze nog zo'n nerveus makende klankdiepte in haar stem hebben, dat rode potlood gaat toch weer richting Rutte. Tenzij je zo'n politiek correcte Prius rijdt, die ook gestookt kan worden op spruitjes en overtollige slaolie.

Had maar wat voor de fiets verzonnen, Femke. Auto's stinken namelijk zo, weet je nog? De weg worden gewezen vanaf de bagagedrager terwijl je je een weg pedaleert door de dure jaren 30-wijken waar het gros van het Groen Links-kader nu eenmaal woont, dat is vertrouwd terrein. 'U heeft uw bestemming bereikt, we zijn weer onder elkaar'.

Geen opmerkingen: