vrijdag, augustus 11, 2006

Een SOA is prettig is niet prettig

Jammer. Je doet je uiterste best om de hele wereld vervuld van liefde te omarmen. En je brengt graag sympathie op voor ambiteuze vakgenoten die iets nieuws naar de IT willen brengen. En daarom mag ik eigenlijk geen bittere woorden wijden aan het nieuwe boek van Marcel Noordzij en Jan Vegt, twee goedwillende, gewaardeerde professionals die al eens vaker met publicaties van zich hebben laten horen. Maar om anno 2006 - na zoveel flauwe woordspelingen, na zoveel rode koontjes van automatiseerders, maar óók na steeds dringender klinkende waarschuwingen van mijn kant - toch weer een boek over Service Oriented Architecture te publiceren met een suggestieve titel, dat drijft je faliekant over de rode streep.

Want laten we eerlijk zijn, een boek met de titel 'Een SOA is prettig' kunnen we zonder veel aarzeling in het Suggestieve Kamp onderbrengen. Het is op zich al een gotspe, het 1734e boek over Serviceoriëntatie. Er zijn ondertussen meer boeken over Service Oriented Architecture geschreven dan dat er daadwerkelijk zulke architecturen zijn ontwikkeld. En maar weer op een leuke, speelse manier uitleggen wat een service is, dat je ook aan de beheerfase moet denken, dat het om management buy-in gaat en dat het succes vooral wordt behaald aan de businesskant. Poeh poeh, nou nou.

Kunnen we nu eindelijk eens twee serieuze afspraken maken over hoe We The IT People voortaan omgaan met Service Oriented Architecture?

1. Op elke al dan niet sexueel getinte toespeling in titels of zinssneden staat een onmiddelijke en niet terugdraaibare excommunicatie uit het IT-vakgebied. Eventueel mag ook worden gekozen voor een enkeltje Londen - New York (zonder handbagage), georganiseerd door het Pakistaanse Reisburo Hemelse Oceaan. Vergeet de iPod niet mee te nemen.

2. Áls we al iets moeten opschrijven over services (en ik herhaal: áls, je zou ook kunnen overwegen een zinvol leven te gaan leiden), dan gaat het alleen nog over gevorderde onderwerpen. Bijvoorbeeld 'hoe krijg ik het in hemelsnaam vóór 2011 voor elkaar om twee services op een veilige maner over het Internet met elkaar te laten praten terwijl het ook nog een beetje performed' of 'de vijftig meest opmerkelijke verschillen tussen de SOA-visies van SAP, Oracle, IBM en Microsoft, mede in een historisch perspectief, met een voorwoord van Scott McNealy'. Gewoon, van die onderwerpen waarvan iedereen nu wel eens wil weten hoe het zit.

Aarzelt u overigens niet het gratis boekje van Noordzij en Vegt aan te vragen. Want ze hebben beslist hun best gedaan. Dit kan via de website van hun werkgever '42', een IT-bedrijf met een op zich geestige naam. Jammer dat dan weer zo omstandig moet worden uitgelegd waarom het bedrijf zo heet. Alsjeblieft jongens, did that, done that. In 1979 hadden we al Level 42. En toen moest de PC nog worden uitgevonden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ehm,

Ik lees dit nu pas, en vind het jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op het boek. Beetje een zeemeeuw manier van recenseren: Komt krijsend binnen, laat een hoop vuiligheid achter en vertrekt weer.

In plaats van nou eens dieper in te gaan op de geponeerde stellingen en uit te leggen waarom je het met die stellingen niet eens zou moeten zijn, wat absoluut tot de mogelijkheden behoort, zeik je het boek af op titel en het feit dat er al veel over het onderwerp geschreven is: Beiden zeggen niets over de inhoud en ik vraag me dan ook serieus af of je het nou wel of niet gelezen hebt.

Daarnaast ook nog eens de naam van het bedrijf in het absurde trekken, waarbij ik het eerlijk gezegd interessant vond om de analogie tussen de bedrijfsnaam / filosofie en het boek t eontdekken, degradeert je verhaal definitief tot een lager niveau dan een gemiddelde boekbespreking van Albert Verlinde.

Last but nog least: Het is "BEEN there, done that" !

Ron zei

Zeer puntig commentaar. Van een van de schrijvers zelf, wellicht. Jammer, Anonymous, we zullen het wel nooit weten. Voorlopig maak ik maar mooi reclame voor zowel het boek als het bedrijf. Been There, done That. Whatever.

Anoniem zei

Van een van de schrijvers? Was het maar zo'n feest. Nee hoor, ik kan zoiets niet schrijven. Daar heb ik nog de kennis, nog de kwaliteit als auteur voor. Ben gewoon een geinteresseerde die ook dit boekje heeft gelezen, en toevallig bij zijn speurtocht naar meer informatie over SOA en wat daarover geschreven wordt op dit BLOG terecht kwam.

Als ik het zelf geschreven zou hebben, zou ik me niet op dergelijke wijze hebben uitgelaten denk ik. Althans, volgens mij is dat niet verstandig als schrijver zijnde en moet je boven eventuele negatievere reacties kunnen staan. Zeker in Nederland, met zoveel mensen met een eigen mening, die er niet voor schromen om die te uiten. Als je dat niet kunt relativeren is de lol van het schrijven van zo'n boekje er volgens mij snel af.

Ik ben zelfs een SOA-leek, niet eens techneut, en het boekje was voor mij vrij verhelderend. Wellicht zegt dat meer over mijn kennis en niveau dan over dat van het boekje, maar zo ervoer ik het. Nou was ik op zoek naar andere visies, deze recensie "pushed my button" omdat het commentaar imho echt volledig de plank missloeg en onverdiend oppervlakkig bleef, en het commentaar weinig inhoudelijk werd.

Vervolgens leek het me wel aardig om mijn ergernis in dezelfde trend als de recensie te verwoorden :)

Feit is dat het boek aandacht krijgt, feit is dat de recensie mij heeft getriggered. Dus wat dat betreft heeft het vast het doel bereikt. Ik kan met je eens zijn dat je dit inderdaad als een soort reclame kan beschouwen. En dat ontbrak inderdaad aan mijn commentaar. Wellicht was dat iets te puntig, maar ach... het is ook maar 1 mening :D