donderdag, juli 06, 2006

Retro-zomer: Blue Screen of Death

Voor uw onvergetelijke komkommergevoel, hieronder opnieuw een column uit het grijze verleden. Deze keer uit het voorjaar van 2001, toen Microsoft's Xbox op het punt stond uitgebracht te worden. Ach! Toen weten wat ik nu weet...

BLUE SCREEN OF DEATH

Zo op het eerste oog is de Gifbeker van de Serieuze IT aan Seamus Blackley voorbij gegaan. Als Xbox Technology Officer is hij bij Microsoft verantwoordelijk voor de technologie achter de veelbesproken, in ontwikkeling zijnde spelletjescomputer. Dat geeft net een wat meer relativerende kijk op het leven. Geen plaats voor vaag gebrabbel over B2B marktplaatsen of Customer Relationship Management in de overzichtelijke wereld van racen, geweld en supersnelle reacties. Alle redenen om ontspannen achterover te hangen tijdens de zoveelste interviewronde over de Xbox : een genadeloos bedoelde klap in het gezicht van de monopolisten Sony en Nintendo.

Blackley is gepokt en gemazeld na jaren van Microsoft Bashing . De kritisch bedoelde vragen van het verzamelde journaille brengen hem niet in beroering. Nee, men moet niet opkijken van het feit dat Microsoft voor het eerst in zijn bestaan eigen hardware ontwikkelt (de MS Muis hoeven we niet serieus te nemen). En nee, Microsoft heeft geen voorkennis. De pc zal nog vele jaren het belangrijkste medium zijn waarmee toegang tot het internet wordt verkregen. Bill Gates heeft dat zelf kortgeleden tijdens een conferentie gezegd. En die kan het weten, nietwaar? We hebben het hier over dezelfde man die jaren van tevoren het World Wide Web zag aankomen; dezelfde ongebreidelde visionair die ooit besloot Microsoft Office uit te rusten met een geanimeerde Paperclip die de gebruiker voortdurend lastig valt met ongevraagde, irrelevante tips. Zonde dat het ding verdwijnt trouwens, maar ja dat besluit de Office-divisie nu eenmaal.

De Xbox is wel een spelletjescomputer met een breedbandverbinding naar het internet. Dat klopt. Maar eh... dat is vooral bedoeld om gezellig spelletjes te spelen met anderen op het netwerk. Wellicht kun je er ook een beetje mee surfen op het internet, ja. Dat zou kunnen. Wat reclame is misschien wel leuk. Of muziek en video downloaden. Niets bijzonders, geen concurrentie voor de pc hoor. Compaq, Toshiba en Dell kunnen veilig gaan slapen.

Blackley zucht maar weer eens diep als de vragen zich richting het besturingssysteem van de Xbox bewegen. Twintig keer dezelfde suggestieve opmerking op één dag mag je zelfs geen déjà vu meer noemen. Ja inderdaad, de software van de spelletjescomputer bevat elementen van Windows 2000. Maar een Blue Screen of Death met de bekende fatale foutmeldingen zul je nooit en te nimmer tijdens het spelen van een spel op je scherm zien verschijnen. Vermoedelijk. Je moet natuurlijk niet de DVD uit het apparaat halen terwijl je bezig bent. Maar dat spreekt vanzelf, eigenlijk. En jawel, het systeem zal gewoon in een paar seconden opstarten. Daar stonden de Microsoft-technici ook best van te kijken: dat zoiets kon.

De ontwikkeling van de hard- en software ligt overigens nog steeds op schema. De Xbox wordt in de herfst vrijgegeven. Van 2001, dat is correct. Op tijd dus. Echt waar.

Inderdaad heeft men bij Microsoft ook gehoord van het jammerlijke faillissement van Indrema. Zonde, want nu zal de L600 nooit op de markt komen, een op het Linux -besturingssysteem gebaseerde spelletjescomputer. Onbegrijpelijk dat geen enkele financier meer vertrouwen had in dit moedige initiatief. Wat een fantastische spelletjes zouden er op de markt zijn gekomen als de van oudsher creatieve, lichtzinnige en vooral excessief humoristische Open Source-gemeenschap zijn eigen game titles had kunnen ontwikkelen. Ja, in Redmond siddert men nog steeds als Linux ter sprake komt. Niet dat het marktaandeel van Windows nou bepaald achteruit gaat, maar volgens de vakpers en bewezen accurate IT-strategen als Martin Healey gaat Linux vroeg of laat wel degelijk de wereld veroveren. Dus dat is oppassen geblazen.

Blackley staat op. Genoeg vragen beantwoord. Hij zou nog iets kunnen zeggen over het belang van de Japanse markt. Over de strategische samenwerking met NTT DoCoMo . Over SEGA , dat zijn eigen Dreamcast-spelletjescomputer overboord heeft gegooid en zich nu helemaal heeft geworpen op het ontwikkelen van spelletjes voor de Xbox. Maar dan staat een dame achterin de zaal op. Is het gerucht waar dat het lichtgevende logo op de Xbox in feite een camera verbergt waarmee alle bewegingen van de speler kunnen worden gevolgd, zodat de marketeers van Microsoft daarmee hun voordeel kunnen doen? ‘Verdorie’, denkt Blackley, ‘het zal eens niet over CRM gaan’. Goed idee, dat wel. Hij zal er morgen toch maar even een e-mailtje naar de R&D-afdeling aan wagen.

Geen opmerkingen: