woensdag, maart 15, 2006

Met al mijn kritische woorden rond NRC Next, laten we zeggen het NRC vermomd als Veronicablad, heb ik natuurlijk wel netjes een proefabonnement genomen. Zo ben ik dan ook weer wel. Ik schijn niet tot de doelgroep te behoren, maar dat is een geruststellend, bekend gevoel. Het stimuleert, laat ik het zo zeggen. Vandaag de allereerste editie in de bus gekregen en - ruiterlijk toegegeven - het valt niet tegen. Een paar verschijnselen kon je op wachten. Bij het verslag van het boekenbal staat een levensgrote foto van Heleen van Rooyen, in een felrood gevalletje gehuld. Verder hippe rapteksten van Snoop Dogg (schandalig, hij schijnt het wel eens over pimps en bitches te hebben, de viespeuk), een artikel over MTV, een dossier over Internetcriminaliteit en kledingsadviezen voor jong, aanstormend talent. Je vraagt je af hoe snel de voorraad van voor de hand liggende thema's zal slinken en in welke mate het oude, vertrouwde liberale geluid van het NRC meer zal gaan doorklinken (het redactioneeltje voorspelde alvast weinig goeds, met veel dorre woorden rond de vrijheidsgedachte achter NRC) . Voorlopig ben ik wel gecharmeerd. Reeksen van tabellen met korte, snelle weetjes, stellingen, full-color grafieken en onderwerpen voor de agenda. Ook is er de onvermijdelijke invloed van het web, bijvoorbeeld in de vorm van URL's (www.fluwikie.com een wiki over griepgolven).

Dat laatste blijft dan toch nazeuren: NRC Next had de allereerste All Digital krant voor de nieuwe generatie kunnen worden, en dat zou toch heel anders zijn uitgepakt dan wat momenteel door Volkskrant, NRC en de Telegraaf wordt gepresteerd: dat blijven toch kranten in groot formaat die met moeite - al scrollend - met de browser kunnen worden gelezen. Nu is NRC Next al helemaal niet op het Internet te bekijken, met uitzondering van - alweer - een weblog.

Over het taalgebruik in NRC Next kunnen we kort zijn: inderdaad een stuk minder dikdoenerige bijvoeglijke naamwoorden. En ik heb vandaag geen nieuwe term geleerd. Of het zou zo'n beetje de hele tekst moeten zijn van het fijngevoelige 'Can U Control Yo Hoe' door de heer Dogg.

Geen opmerkingen: