vrijdag, maart 17, 2006

Ik houd de lezertjes zo nu en dan maar op de hoogte van mijn ervaringen met NRC Next, de krant voor de nieuwe, gestudeerde generatie zonder moelijke bijvoeglijke naamwoorden. De stand op vrijdag: een uitstekende CD-bespreking die me recht in de armen dreef van het mij tot nu toe slechts vaag bekende Ojos de Brujo uit Barcelona. Had ik net vorige week verzonnen dat het toch wel leuk zou zijn om flamenco te mengen met een beetje vervreemdende herrie en zo, blijkt dit gezelschap al vanaf 2001 dit charmante idee uit te werken. Gelijk maar op iTunes een album gekocht en een CD ervan gebrand.

Over iTunes gesproken, er moeten niet téveel 'i' artikelen in de NRX Next komen. Vandaag het onvermijdelijke item over de sociale effecten van de iPod. Laffe inkopper.

Ook opmerkelijk: op de laatste bladzijde staat elke dag een toekomstscenario. Gisteren bijvoorbeeld hoe we binnen 5 jaar met zijn allen aan het browsen zijn op straat. En vandaag dook dan mij oud-collega Paul Ostendorf op, zelf-benoemd futuroloog, boeiend spreker, maker van mooie slides, maar ook wat behept met een wat mechanistisch wereldbeeld. Bij Paul heb ik wel eens het gevoel gehad dat het niet slecht zou zijn als hij eens door wat engelen wordt bezocht of gewoon meedoet aan een Reiki healing. Beetje de greep op de dingen kwijtraken, zeg maar. Vandaag in ieder geval een leuk toekomstscenario van hem over hoe kennis en innovatie steeds meer een kwestie van delen zal worden. In 2028 denkt hij dat Afrika de nieuwe offshore-locatie is en dat India en China op het punt staan toegelaten te worden tot de G9. Dat laatste is een wel heel conservatief scenario. Ik denk eerder dat tegen die tijd Amerika en de UK juist úit de G9 worden gezet. Door India en China. Bewaar dit weblog even, zou ik zeggen en zo tegen 2028 (ben ik bijna 70) praten we verder. Al dan niet via Skype, dat tegen die tijd inderdaad wel gehost zal worden vanuit Tanzania.

Geen opmerkingen: