dinsdag, februari 07, 2006

Deze week leverde ik mijn nieuwe column in voor Software Release Magazine. Gaat over een onderwerp waar ik het de komende tijd wel vaker over zal hebben: open methodologieën of Liquid Methodologies, als het allemaal wat juicy moet klinken.

Een klein fragment uit deze column met de naam 'Een Hoog Swifterbantgehalte'.

"... Swifterbant. Wie weet is het ondertussen een dynamische, keihard aan de toekomst werkende metropool, maar voor mij staat het dorp sinds mijn jeugd symbool voor alles wat godverlaten, geïsoleerd en onbereikbaar is. Ik heb er als puber eens heen moeten fietsen. Dwars door de Noordoostpolder, over ellenlange asfaltwegen ploegden we ons door beukende tegenwind heen. Op een schrale zondagmiddag bereikten we uiteindelijk Swifterbant, een troosteloos tochtgat met de kleinprovinciale allure van een dorp dat zich desnoods generaties lang alleen met zichzelf kan bemoeien.

Jeugdtrauma of niet, ik denk nog regelmatig aan Swifterbant. Komt door wat je allemaal in de IT meemaakt. Daar mogen we ons zelf ook graag isoleren. Gezellig met zijn allen pitrieten manden vlechten op het eigenhandig betegelde dorpsplein: de boze buitenwereld lijkt dan geruststellend ver weg, al helemaal als de plaatselijke harmonie in de namiddag een vals deuntje inzet...."


Tot zover.

Ik denk dat ik de term Swifterbantgehalte maar even deponeer. Leuk voor Scrabble.

Geen opmerkingen: