Voor de liefhebbers hier de volledige tekst van mijn recent gepubliceerde column over het belangwekkende doch ongewenste fenomeen van Rich Internet Applications.
Een nieuwe column staat overigens alweer op het punt te verschijnen in Software Release Magazine. Deze handelt over het op zich bizarre idee om IT-bedrijven te vragen hun adviezen en producten eerst eens op zichzelf uit te testen. Eat Your Own Dogfood, zeg maar. Een korte voorproef:
"... Ter voorbereiding van een spreekbeurt kreeg ik dit najaar de unieke gelegenheid eens flink bij te praten met enkele internationale klapstukken van Oracle. Een goedlachse Fransoos schetste mij de messcherpe visie van zijn bedrijf op de toekomst van ontwikkeltools. Alsof men zich elke week persoonlijk liet influisteren door Rick van der Lans, zo actueel bleek de koers van de voormalige databaseleverancier. De georchestreerde webservices vlogen je om de oren, vergezeld door smaakvol toegediende toefjes XML, UML, J2EE, MDA en BPEL. Éen politiek correct feest van open standaards, dat was het.
Totdat de Hondenvoertest ter sprake kwam.
Eat Your Own Dogfood, als het ware: in welke mate past een leverancier de luidruchtig naar de markt gebrachte concepten ook op zichzelf toe? Als Oracle zo nadrukkelijk de koers zette naar de innovatieve wereld van servicegeoriënteerde systemen, dan kon het niet anders of Oracle Applications, de standaardpakketten van het bedrijf, waren de levende illustratie van de nieuwe richting. Toch?
Ik vond dit alles wel een charmante wending in het gesprek, maar de Franse Chief Architect kauwde bijna hoorbaar op de vraagstelling. ‘Merdre’ hoorde je hem denken, met echt iedereen overlegd, vergeet je uitgerekend weer die jongens van de ERP-afdeling...."
zondag, november 07, 2004
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten