vrijdag, november 21, 2003

Zojuist mijn nieuwe column afgerond voor Software Release Magazine. Hij gaat De Jan Marijnissen-programmeur heten. Een exclusieve preview in de vorm van het eerste stuk:

"Van oudsher voel ik een enorme verbondheid met de Open Source-gemeenschap. Dat gaat jaren en jaren terug. We hebben onderling wat afgelachen hoor, die baardige hackers en ik. Vanuit een onverwoestbare drang om politieke correctheid onderuit te schoppen schreef ik wel eens een licht kritisch stukje over Open Source. Gewoon, een beetje voor het effect. Vergeleek ik bijvoorbeeld Linus Torvalds met Mao Tse Tung of de desktop van Linux met een afgebladderde kloostercel.

Nooit problemen mee gehad!

In de Open Source-wereld kon men daar goedgeluimd, in alle relativerende vergevingsgezindheid smakelijk om lachen. Goed, je leerde er honderd nieuwe Engelse scheldwoorden bij. Of er kwam eens zo’n leuk uitgedachte Denial of Services-aanval je kant op. Hoefde je alleen maar van Internet-provider te wisselen en een nieuwe email-id te nemen. Geen vuiltje aan de lucht, goed beschouwd.

Ik mis het daarom de laatste tijd behoorlijk, dat groene, onbespotene van die Jan Marijnissen-klonen; die fijnzinnige combinatie van blinde gelijkhebberigheid en een stuk solidair groepsgebeuren. Want Open Source is liefdevol door de zakenwereld opgenomen. Gedreven door het economische tij heeft de belofte van lagere kosten en standaardisatie de harten van IT-bazen veroverd. Ook de overheid doet mee: het indammen van monopolisten en het hebben van robuuste, veilige systemen staan hoog op de politieke agenda."

Geen opmerkingen: