maandag, oktober 27, 2003

Vreselijk, al die praat over haiku's en correct Nederlands. Nadat ik van 'brei' al 'brij' heb gemaakt (zie het item verderop), zie ik me nu ook genoodzaakt mijn oorspronkelijke haiku over de zinloze verstikking van Java-programmeurs om te buigen. Niet eens gesouffleerd door een lezer kwam ik erachter dat het oorspronkelijke rijmschema 5-7-6 is. En dat kan niet. Zonder 5-7-5 immers geen haiku. Daarom nu snel de nieuwe, definitieve versie:

Java programmeur
gestrand in brij van syntax
dronken van code


Dit fijne, bespiegelende gedicht speelt overigens ook de hoofdrol in een column die ik zojuist afrondde voor Software Release Magazine. De column heet 'Ontwikkelen voor Godot' en schetst de potsierlijkheid van een software-industrie die al jaren probeert het vakgebied complexer en ondoorgrondelijker te maken. Dat er oorspronkelijk ook nog gebruikers en opdrachtgevers waren die iets willen met de gebouwde software is vervaagd in de nevelen van de tijd. Wat resteert is een setje absurde dialogen en een schouwburg vol publiek. De monden zijn opengevallen van zoveel onzin. De volledige column binnen twee weken op dit weblog.

Geen opmerkingen: