vrijdag, september 19, 2003

Als je verveeld bent, brengt technologie vaak uitkomst. Een waarheid als een koe die al eeuwen fier overeind staat. Ook in deze nieuwe eeuw. En reken maar dat je je verveeld voelt als je in twaalf kilometer file gestrand bent. Om de paar minuten komen er even drie auto's op gang, daarna komt de hele rij weer mismoedig tot stilstand. Naast je rijdt al een uur dezelfde beleidsmedewerker van het Ministerie van Onmacht en Burgerlijke Zaken in een donkerblauwe Ford Mondeo. Op diens ruit zitten plastic dierentuinfiguurtjes. De cabrio vol met blonde fotomodellen staat net een kilometer verderop in de file. Zal je altijd zien.

Zelf heb ik een tijdje geleden eens in zo'n file in Belgiƫ gestaan. De Gemeentelijke autoriteiten hadden besloten de gehele rondweg om Gent schoon te maken met een tandenborstel. Dat kon alleen door alle doorgaande wegen af te sluiten en omleidingen te trekken langs niet in kaart gebrachte boerenpaadjes. In de ware Boeddhistische aard besloot ik dat oponthoud een geschenk was van stilte en retrospectieve bezinning. Bovendien had ik mijn Tablet PC bij me, inclusief het rode Vodafone GPRS-lipje. Dat hielp wel.

Zo moet een familielid zich vandaag ook gevoeld hebben toen hij in die twaalf kilometer voor Gouda stond. Hij had dan wel geen Tablet PC bij zich, maar de nieuwste NEC Imode met camera bood ook genoeg hersenloos vertier. Zo kon hij me online een foto sturen van de deerniswekkende treurigheid waarin hij stond. Ik hoop dat het geholpen heeft.

Geen opmerkingen: