dinsdag, augustus 19, 2003

Uit recent onderzoek blijkt dat sommige White Collar Employees wel honderd emails in hun inbox verzameld blijken te hebben als ze van vakantie terugkeren. Honderd! Ik kan alleen maar zeggen: wat is precies hun geheim? Misschien heb ik gewoon een persoonlijk probleem, maar mijn Groupwise client toonde na drie weken vakantie met droge ogen bijna 800 berichten in de lijst. Het duurde even voor er zelfs maar in gescrolled kon worden. Niet genoeg intern geheugen of zo.

Natuurlijk zit er de nodige reclame tussen en de onvermijdelijke monoloog van Albert Wotobohana uit donker Afrika die twee minuten van mijn kostbare tijd vraagt om een volstrekt bonafide transactie met betrekking tot Congolese dollars en een overeenkomstige hoeveelheid in Euro's uit te leggen. Mede namens zijn vader, sinds dertig jaar als voormalig opperhoofd vertegenwoordiger van zijn land in de Verenigde Naties.

Maar dan nog.

Een paar jaar geleden had ik nog het lef om een rule in te stellen, vergezeld van de volgende tekst: 'Beste schrijver. Ik ben momenteel voor 3 weken op vakantie. U begrijpt naar ik aanneem zelf ook wel dat ik mijn kostbare tijd bij terugkomst niet kan gaan besteden aan het uitfilteren van die enkele boodschap die nog steeds relevant is. Overigens: ik ben ervan overtuigd dat uw onderhavige bericht hier zeker onderdeel van zou uitmaken. Desalniettemin, uit zelfbescherming verwijder ik alle inkomende email per omgaande. Mocht u mij alsnog willen bereiken dan raad ik u aan uw bericht na mijn terugkomst opnieuw te sturen. In de tussentijd sterkte gewenst, Ron Tolido'. Werkte als een trein.

In de jaren daarna werd de druk van de publieke opinie mij toch te groot en moest ik van mijn rule afzien. Het kan toeval zijn, maar gelijk daarna ging het mis met de Internet-bubble.

Je hoeft niet eens goed in wiskunde te zijn om de steeds verder toenemende email-terreur te kunnen extrapoleren. Binnen een paar jaar kun je nauwelijks meer verschil maken tussen de reguliere stroom emailtjes en een Denial of Services Attack. De oplossing zit in steeds slimmere software voor het automatisch analyseren, filteren en zelfs beantwoorden van email. Zoals bijvoorbeeld het eMail Response systeem van Siebel. Vroeg of laat werkt mijn server dag en nacht op het verwerken en beantwoorden van email. Alleen in de meest noodzakelijke, spoedeisende gevallen word ik dan nog door het systeem erbij gehaald, bijvoorbeeld als mijn dochter eist dat ik een partijtje organiseer voor haar. Verder is het stilte troef. You have No Mail.

Geen opmerkingen: