zaterdag, oktober 04, 2008

IT Executive column: Slow IT

Onlangs plaatste NRC Handelsblad een paginagroot artikel over aandacht. Of liever gezegd: over het ontbreken daarvan. Ik herkende de problematiek wel. Alleen al omdat het me uren kostte om dat artikel uit te lezen. De Blackberry trilde aan mijn broekriem. Op de tafel produceerde mijn laptop elke minuut vers wereldnieuws. Aan de piepjes te horen wilde er bovendien iemand met me MSN'en (nog een geluk dat ik Skype had uitgezet en door een kortstondige visionaire bevlieging nog geen iPhone had gekocht).

Al die flexibiliteit en interactie, het voelt de laatste tijd inderdaad nogal kortademig aan. Op internet werken we ons googlend en klikkend door een reeks van informatiebronnen heen. Een filmpje hier, een blogitem daar: als het meer dan twee minuten kost, raken we afgeleid of verveeld. Die hijgerigheid slaat ook neer op de manier waarop we met IT omgaan.

Kijk alleen al eens naar de grote populariteit van agile systeemontwikkeling: IT voor de ADHD-generatie. Niet te lang met je gebruikers praten over specificaties, want die zijn toch nog niet helder. Maak nou eerst maar eens iets werkends, dan komen we er later wel weer op terug. In een workshop of zo. IT-strategie spreek je even snel door op de hei. Kan mooi tussen het kringgesprek en het vlotbouwen in. Architectuur? Als we een keer tijd over hebben. Niet nu, want de korte termijn vliegt ons naar de keel. Recent sprak ik nog een cio die toegaf veel meer tijd te moeten nemen voor het opruimen van zijn it-huishouding: "maar dat kan niet, want mijn it-huishouding is zo'n rommeltje".

Voor alle duidelijkheid: een kortcyclische benadering heeft grote voordelen en niets geeft meer energie dan snelle resultaten. Maar gejaagdheid is politiek correct geworden. En dan is het tijd voor een tegenbeweging. We moeten weer vaker bewust de tijd nemen om de essentie van de beoogde oplossingen te doorvoelen. Het getuigt van respect naar onze gebruikers als we onze onverdeelde aandacht geven aan het begrijpen van hun behoeften. We kunnen veel leren van de principes van Slow Cooking: een onder koks populaire stroming die ervan uitgaat dat goed eten een kwestie is van geduld, rijping en toewijding. Gewoon drie dagen rundvlees op 57 graden laten sudderen in een Grieks herderspotje. Dat is nog eens wat anders dan een zootje ingrediƫnten door elkaar mikken in een wok.

Slow IT. De tijd is er rijp voor. Nu nog een keer een uur vinden om het concept verder uit te werken.

Gepubliceerd in IT Executive, woensdag 1 oktober

1 opmerking:

Johan zei

dit artikel zal je ook aanspreken:
http://www.nrc.nl/opinie/article1974620.ece