Amerika, het blijft een schizofrene bedoening. Na een lange vakantie in Californië kom je alleen maar verwarder terug. Als je op de stoep al botsingen weet vermijden met obese wandelaars kun je altijd nog omver worden gerend door opgefokte joggers. En naast pannenkoeken met stroop en Brusselse wafels bij het ontbijt, is er een hysterische obsessie voor gezond en verantwoord. Al helemaal in trendy San Francisco, waar de actuele Zeitgeist bijna als mist in de straten hangt. Veel winkels en restaurants schermen met het 'organic' label. Het voormalige gebouw van de veerdienst is omgebouwd tot een overdekte marktplaats, vol met kraampjes die ecologisch verantwoorde kazen, paddenstoelen, brood, wijn en chocola verkopen. Later op de middag flaneer je door Berkeley met je in chloorvrij, gerecycled papier verpakte spulletjes. Dan kijk je al niet eens meer op als een oude hippie holistisch hondenvoer verkoopt.
Het zal dezelfde aangename roes zijn die er na terugkomst voor zorgde dat ik niet boos werd op Mozilla. Terwijl het bedrijf toch onlangs de term 'organische software' introduceerde om zijn Firefox browser aan te prijzen. Normaal zou je zo'n bericht nog één keer lezen om daarna zuchtend het pakket van je pc te verwijderen. Een beetje in de buurt van San Francisco je hoofdkwartier hebben geeft je nog niet het recht om gebruikers met paternalistische marketingpraat te bestoken. Laten we wel wezen.
Maar als je eenmaal in de juiste gemoedstoestand verkeert, voelt het allemaal wondermooi en logisch aan. Software die wordt gemaakt door een internationale beweging van duizenden, waarvan maar een klein deel loonslaaf is van het bedrijf. Een bedrijf dat bovendien geen winstoogmerk heeft, niet aan de beurs is genoteerd en succes definieert als het opbouwen van gemeenschappen en het verrijken van levens. Software waarvan de broncode open staat, die gericht is op innovatie en waarin veiligheid en betrouwbaarheid bovenaan staan.
Niet mijn woorden, maar die van de marketingafdeling van Mozilla. De waterpijp zal op het moment suprême uitbundig zijn rondgegaan. Evengoed ruik ik potentieel. De tijdsgeest is ernaar. Groene IT, we weten het nu wel zo'n beetje. Maar een organisch keurmerk voor software, daar kan de markt zomaar klaar voor zijn. Toevallig wordt net het projectbureau ingericht voor het uitvoeren van het actieplan Nederland Open In Verbinding. Als we dan toch met zijn allen aan de open source en standaards gaan, hebben we hier een inkopper.
Kauwt u rustig op het idee. Laat ik ondertussen de hond uit. Sinds de sojabrokken is hij wat nors. Maar wel een heel, heel holistisch beest.
Gepubliceerd in IT Executive, 3 september 2008
dinsdag, september 02, 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten