Het zal bijna 25 jaar geleden zijn dat ik een voordracht van James Martin bijwoonde. Het was in dat nostalgische tijdvak van vóór Powerpoint. Martin – de allereerste IT-goeroe – liep tussen vier overheadprojectors heen en weer en draaide in een krap uur tijd tegen de honderd plastic foils erdoorheen.
Martin deed graag wilde voorspellingen en eentje is me altijd bijgebleven. “Er komt een tijd” stelde het medium “dat we elke maandagochtend met zijn allen op de werkvloer staan en de procesverbeteringen van de komende week doorspreken; daarna voeren we ze door in de systemen en een half uur later gaan we weer aan het werk”. De zaal reageerde lauw. Het mocht wat. Waarom zou je zo vaak willen veranderen? Waar kwam de benodigde informatie vandaan? En vooral: hoe ter wereld konden systemen ooit zo makkelijk worden aangepast?
Vooruit, we hebben even moeten wachten. Maar de profetie van Martin wordt bewaarheid. Het proces is namelijk helemaal terug. Steeds meer managers zetten hun tanden in het voortdurend aanscherpen van processen. Aanleiding genoeg, als we kijken naar toenemende druk van wet- en regelgeving, de roep om efficiëntie - vooral bij bedrijven die zijn samengevoegd - en de opgeschroefde complexiteit van producten en diensten. Of denk aan de herontdekking van de klant, die minder dan ooit geduld heeft met de interne muren en moerassen van bedrijven.
De antwoorden zitten allemaal in het proces. En er zijn frisse ideeën over hoe ze moeten worden gevonden. Wie zijn winterdepressie wil afschudden doet er bijvoorbeeld goed aan eens iets te leren over Lean: een klassieke, uit de Japanse auto-industrie overgewaaide visie op procesverbetering die in veel andere markten nu opvallend snel aanslaat. Bij Toyota weten ze allang hoe dat werkt, die fixatie op processen. Daar kun je ze aan de assemblagelijn in fanatieke discussies aantreffen over het terugdringen van verspilling. Als we nou de rode en de witte nippeltjes voortaan in verschillende bakjes klaarleggen, dan winnen we 3 seconden bij het monteren van het eco-verklikkinglampje. Zo ongeveer. Maar dan toegepast op de processen van verzekeraars, telecomleveranciers en de Overheid.
En het effect wordt veel groter met de ondersteuning van technologie. Met de combinatie van Business Process Management systemen, serviceoriëntatie en de nieuwe generatie gegevenspakhuizen wordt de visie van voortdurende procesverbetering meer haalbaar dan ooit.
Niet dat het James Martin wat uitmaakt. Die is allang binnen en schrijft tegenwoordig boeken over de ondergang van de wereld. Hij zal wel weer gelijk hebben.
Gepubliceerd in IT Executive, 6 maart 2008
donderdag, maart 06, 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten