vrijdag, november 02, 2007

Voorspelling 2008 - jaar van Linux op de desktop

Ik dacht, ik begin zo langzamerhand maar eens wat met voorspellingen voor 2008. Ik heb gemerkt dat dit zeer gunstig werkt op mijn visit count (ook al is men naar geheel andere voorspellingen op zoek) en voorts geeft het gegarandeerd voor veel jaren plezier om zo nu en dan terug te kunnen bladeren naar al dan niet inadequate inschattingen.

Zelf geloof ik dat 2008 het jaar wordt van de Linux desktop. Mag ik wat kleine elementjes ter bewijs inbrengen?

a. Met Windows Vista blijft het sukkelen. Al helemaal als er straks een officiele manier komt om te downgraden naar XP. Extra dure hardware moeten aanschaffen om een net niet gebruikersinterface te mogen ondergaan met minder performance, een irritante opvatting van beveiliging en voornamelijk onnuttige uitbreidingen: het blijft niet de meest bloedstollende business case.

b. Apple OS X is momenteel ook niet meer wat het is geweest. Ik herhaal: Apple OS X is momenteel ook niet meer wat het is geweest. De nieuwe versie 'Leopard' is weliswaar nog altijd lichtvoetiger en eleganter dan Vista - ja, big deal zult u zeggen - maar op mijn twee jaar oude iMac G5 (nog niet uitgerust met een dual core Intel chip) werkt het spul met hoorbare tegenzin. Dat zucht en steunt maar bij het opstarten van toepassingen, je zou er depressief van worden. Je dock aan de onderkant heeft nu voortaan een driedimensionale bodem. Tel uit je winst. Poeh poeh, nou nou. Voor het eerst overweeg ik eens uit te zoeken of een OS X installatie weer eenvoudig teruggedraaid kan worden. Zal wel niet, maar we blijven hopen.

c. Blijft Linux over. Ubuntu bijvoorbeeld, waarvan de nieuwe versie met de juiste desktop er oogverblindend uit kan zien. Zie onderstaande illustratie.



Als zelfs Wal-mart een 200$ PC met Linux gaat aanbieden (gOS, een aangepaste versie van Ubuntu), dan hangt er meer in de lucht in 2008. Allemaal goed omhoog blijven kijken dus.

Geen opmerkingen: