vrijdag, oktober 26, 2007

IT Executive column: Scoren

SCOREN

Op zijn minst een mooi fotomoment, zo’n persoonlijke ontmoeting met Robert S. Kaplan. En anders resteert altijd nog een potje ouderwetse name dropping. "Dus ik zeg tegen Kaplan, ik zeg Robert…”.

We hebben het geweten. De uitvinder van de Balanced Scorecard, tevens Harvard professor, was in Nederland. Hij deed dat om een Business Intelligence congres van Microsoft luister bij te zetten. Je staat dan als internationale autoriteit in Nijkerk – wie kent het niet - op de planken. Even goed voor een tot de nok gevulde zaal van enthousiastelingen die allemaal meer willen weten over strategie en corporate performance management.

Kaplan heeft wel wat ideeën voor ze. De basisprincipes van de Balanced Scorecard staan wat hem betreft nog recht overeind. Verbind de strategische doelen van een bedrijf alsjeblieft niet alleen aan financiële prestaties, maar breng ook de perspectieven op klanten, processen en de lerende organisatie in kaart. Doe dat op verschillende niveaus van detail en let vooral goed op de causale verbanden. Daarna doorvertalen naar meetbare indicatoren en dat is het wel zo’n beetje: je hebt nu een lekker tastbaar bouwwerk om de strategie te toetsen en te sturen.

Aan de uitvoering wil het dan in de praktijk nog wel eens schorten. Je kunt in de bestuurskamer zwijmelend met je Scorecard bezig zijn maar dat betekent niet dat de jongens en meisjes van de vorkheftrucks, de klantenbalie, de buitendienst en de boekhouding er ook warm voor lopen.

In alle lagen van de organisatie de strategie werkelijk doorvoelen en ademen, dat is andere koek.

Kaplan heeft er goede hoop op dat de nieuwe generatie van Business Intelligence toepassingen voor een doorbraak gaan zorgen. BI For The Masses, de visie van Microsoft op een organisatie waarin elke medewerker toegang heeft tot zijn eigen, gerichte flintertjes intelligence, past bij deze gelegenheid natuurlijk als een handschoen.

Als het goed is ontstaat zo vanzelf een lus van voortdurende verbetering. Kaplan schetst een beeld van serieuze, geëngageerde medewerkers die op elke hoek van het bedrijf kunnen worden aangetroffen, verdiept in de mogelijkheden om de eigen prestaties of die van de afdeling verder aan te scherpen.

Japanse taferelen, eigenlijk. Maar dan in de herkansing en ondersteund door moderne technologie. Strategie teruggebracht tot tastbare elementen op je hoogst persoonlijke dashboard. De 72-jarige Kaplan kondigt er alvast een boek over aan dat hij bescheiden aanduidt als The Theory of Everything.

Toch nog maar een keer scoren, zal hij hebben gedacht.


Gepubliceerd in IT Executive, 24 oktober 2007.

Geen opmerkingen: