dinsdag, augustus 15, 2006

Pandora's Box iets te verrassend?

Leuk dat Pandora is gekozen in Time's nieuwe lijst van vet coole websites. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Fantastische functionaliteit, want op basis van behoorlijke diepe data mining weet Pandora binnen de kortste keren - nadat je wat favoriete nummers hebt genoemd en zo nu en dan eens een nummer snauwerig afkeurt - een radiozender samen te stellen die nagenoeg alleen maar prettige muziek speelt (in mijn geval zweverige muziek, of zoals Pandora het omschrijft: "electronica roots, downtempo influences, use of electronic pianos, subtle use of electric keys and trippy soundscapes"). Je vraagt je oprecht af waar iTunes blijft, ook al omdat je rechtstreeks kunt doorklikken naar de iTunes store als je een goed, onbekend nummer hoort. Jammer is dat Pandora ontwikkeld is met Macromedia's Flash (of Flex, daar wil ik vanaf zijn). Dat betekent dat je een sappige gebruikersinterface voor je neus krijgt die in niks lijkt op wat elders al eens gedaan is. Opnieuw leren dus en maar een beetje uitzoeken hoe het nu weer met de menu's en navigatie zit.

Ik verwijs maar even naar eerdere kritiek in deze richting. Time zelf stelt trots vast dat "many of this year's choices are shining examples of Web 2.0: next-generation sites offering dynamic new ways to inform and entertain". Ik vind het best. Maar mijn opvatting van entertainment is nog steeds niet dat ik op elke volgende, coole site weer een bloedstollend avontuur moet beleven in de gebruikersinterface. Zal wel een generatiekloof zijn. Ik zal het eens vragen aan de nieuwste zoekmachine.

Geen opmerkingen: