zondag, december 11, 2005

Waar zelfs tante Greet er nog in slaagt om dagelijks haar weblog bij te werken ("vandaag bij de Aldi slim gebruik gemaakt van een kortingsactie; ik heb nu 7 potten zilveruitjes. Zilveruitjes zijn heel handig. Bijvoorbeeld in combinatie met augurken of met kaas") lukt het mij momenteel ronduit niét om zelfs nog maar een schijn van actualiteit rond mijn blog te creëren. Wat kan ik zeggen? Veel reizen, behoorlijk wat afleiding, een matig inspiratieniveau. Van die kleine dingetjes. Ik hoop altijd op beterschap, laat ik het zo zeggen.

Wel weer een paar keer via Schiphol gevlogen. U weet wel, met die bagagecontrole van gemiddeld drie kwartier. Nog weinig verbetering vastgesteld. Dreigen helpt niet.

Ook heb ik binnen twee uur een column moeten opleveren voor Software Release Magazine. Klein misverstandje over deadlines. Collega-auteur Sander Hoogendoorn stapte in dezelfde val. Hij wist er op de valreep toch een boekrecensie uit te persen. "'Je denkt toch niet dat ik die dingen lées, of wel soms?". Zelf poetste ik een ooit eerder uitgegeven diepgevoelige, warm-menselijke analyse van IT-architecten op. Toch maar even een fragment:

".... Introspectie wordt daarbij niet uit de weg gegaan. Men wisselt pamfletten uit over het ambacht en de methoden van de architect en discussieert over de toegevoegde waarde van architectuur. Als het even kan, ontwikkelt elke architect zijn eigen aanpak (of liever nog een ‘raamwerk’) en het is een soort van folklore geworden om de eigen benadering te vergelijken met andere, uiteraard inferieure zienswijzen. Er zijn ondertussen al boeken verschenen over raamwerken om architectonische raamwerken tegen elkaar af te kunnen zetten.

De gemiddelde leeftijd ligt hoog. De gebezigde taal richt zich op abstracties, gelaagdheden en beschouwingniveaus. Zonder A0-plotter stel je niets voor, want IT-architecten drukken zich bij voorkeur uit via veelkleurige grand designs. Omdat architectuur niets minder dan metafysica is, houden IT-architecten zich vaak verre van inhoudelijke details en feitelijke technologieën. Dat vreet alleen maar aan de puurheid van de visie. Dat leken deze houding zouden kunnen afdoen als wereldvreemdheid, deert niemand. Onderling wordt her ronduit chic gevonden om het niet over IT te hebben. En de bombastische woordenschat wordt liever aangewend om nog eens een white paper te schrijven over een of ander metaconcept.... ".

Geen opmerkingen: