zondag, september 04, 2005

Altijd weer leuk. Je bent ergens in het buitenland - Finland bijvoorbeeld - en in toenemende mate heb je op je hotelkamer draadloos Internet. Uiteraard even proberen. Hierbij.
Dat geeft me gelijk de gelegenheid om gebruik te maken van het publieke en transparante Internetpodium om het functioneren van de luchthaven Schiphol ter discussie te stellen.
Hoewel men daar de meest moderne self-service zuilen heeft staan om snel in te kunnen checken (ja, je kunt je boarding ticket zelfs netjes op je eigen zolderkamerprintertje afdrukken) ligt de werkelijke vertraging tegenwoordig bij het controleren van de bagage. Zie de vertrekhal maar eens in te komen. Ik stond vandaag bijna een uur in de rij om zover te komen. Om me heen werd gescholden en gemopperd. In de beste Russische traditie (hoewel, op de luchthaven van Moskou gaat het een stuk sneller) werd er voorgedrongen. Een oudere dame riep naar een voordringer 'maar ik sta hier al drie kwartier' waarop de betreffende, archetypische botte Hollander bekwaam pareerde met 'nou, ik niet mevrouwtje'. Iets verderop werd dezelfde man uit de rij geplukt om met voorrang langs de Privium ingang naar binnen te worden geloodst; de bewakers daar moeten hebben gedacht, kom, we helpen een paar van die arme burgers. Scherp inzicht.
Toen ik dan eindelijk binnen was vroeg ik aan de stewardess bij de gate of ze wist welke taferelen zich momenteel op Schiphol afspelen. 'Ja' zei ze 'het is elk weekend zo, ze weten er in ieder geval wel vanaf'. Erg geruststellend.

Eens stond Schiphol bekend als de beste luchthaven ter wereld. Anno 2005 heb ik maar één advies: aan de A13 naar Rotterdam ligt een leuk, overzichtelijk vliegveld. Makkelijk parkeren en zo. Neem eens een kijkje.

Geen opmerkingen: