vrijdag, augustus 19, 2005

Ik vind het een veilig gevoel dat instellingen als het College Bescherming Persoonsgegevens over mij waken. Stel je voor, anders kun je als voetbalsupporter niet eens meer ongehinderd een lekker zondagmiddagje uit met de maten. Het gaat allemaal over ontspanning. Gewoon even niet meer met die hectische, internationale baan bezig zijn. Een paar uur niet meer hoeven goochelen met die hedge funds of aan een Request For Information van de Europese Unie hoeven te schrijven. Voetbalsupporters hebben belangwekkende, beladen banen. Dat wordt vaak over het hoofd gezien. Dus laat die jongens nou alsjeblieft relaxen in zo'n stadion. Ze werken namelijk wèl aan jouw en mijn pensioen. Denk daar maar eens goed over na. Goed, er sneuvelen wat bankjes. Zal er eens een krat bierflessen door de lucht gaan. Stadion-stewards: ja, er kan zomaar een klap vallen, een arm breken. Maar dat weet je als je je aanmeldt als vrijwilliger. Over de Mobiele Eenheid wil ik het al helemaal niet hebben. Die schilden, die helmen en die schouderbeschermers zijn er natuurlijk niet om pluisjes mee op te vangen.

Geheel begrijpelijk dus dat het College bezwaar aantekent tegen die schandalige nieuwe taktiek van de politie: foto's van voetbalsupporters die betrokken zijn geweest in een onschuldig stoeipartijtje publiceren op het Internet. Dit alles in de hoop dat het surfende publiek gezichten herkent en er zo meer kan worden gearresteerd. Zo zijn er maar liefst 100 extra supporters in korte tijd ingerekend. Schandalig, weer zo'n exces van de steeds transparanter wordende maatschappij. Gun onze hardwerkende medemens ook zijn verzetje en vooral zijn privacy. Als je al niet eens meer zonder commentaar een stadion mag verbouwen, vraag ik me af wat ons volgende grondrechtelijke fundament is dat gaat wankelen.

Geen opmerkingen: