donderdag, juli 14, 2005

Even de VakantieBoekenUpdate. Al wandelend rond het zwembad (veteranen uit de naaste kring herkennen hier een hardnekkig patroon) verorberde ik tot nu toe Het Bernini Mysterie van Dan Brown. Zoals ik al eerder aangaf: slechts in een voorwijk van Appelscha schijnen twee Nederlanders te wonen die dit boek nog niét hebben gelezen, dus ik had langzamerhand wel het gevoel gekregen licht achter te lopen. Nu dus definitief de inhaalrace uitgevoerd. Eerder al met Da Vinci Code en nu dan met de prequel, die zich voornamelijk in Rome afspeelt. De feestvreugde lijkt me groter als je zelf Rome kent: ik had in ieder geval sterke associaties bij het gevecht dat de hoofdrolspeler levert met een moordenaar in een fontein op de Piazza Navona. Het boek staat stijf van de symboliek en verwijzingen naar de kruisiging en verrijzenis van JC maar overtuigt opnieuw vooral door zijn bloedstollende vaart en de stug volgehouden neiging van Brown om minstens één cliffhanger per bladzijde op te schrijven.

Verre van beeldende literatuur, maar razendslim in elkaar gezet.

De rest van de vakantie is gereserveerd voor The Naked Corporation van Donn Tapscott en David Ticoll, over de Fishbowl Society waar we - of we willen of niet - steeds meer in terecht komen. Met zijn allen in een héél klein, zeer doorzichtig kommetje waarin elke slag met je staartvin door grote, wijd opengesperde vissenogen wordt gevolgd. You Will Be Googled.

Leuk trouwens, profetische woorden.

Geen opmerkingen: