zondag, juli 31, 2005

De meeste IT'ers worden er periodiek door geteisterd: het allesoverheersende gevoel dat er voor een werkende professional meer te bereiken moet zijn dan het goochelen met nulletjes en eentjes, virtueel gezever en gebakken lucht. Écht werk zeg maar, met inkoop, toevoeging en verkoop. En met van die tastbare klanten die concrete producten komen besnuffelen en daarna al dan niet tot aanschaf overgaan. Bij Capgemini had ik een tijdje geleden een veelbelovende collega die het helemaal leek te gaan maken in de automatisering: goede opleiding, analytisch, jong en ambiteus. Hij had weliswaar een Limburgs accent dat verraderlijk aan zijn street credibility knaagde, maar verder stonden alle seinen op groen. Van de ene op de andere dag - zonder waarschuwing - ruilde hij alle webservices, objectoriëntatie en serverconsolidaties in voor een antiekwinkel in de Belgische grensstreek.

Nooit meer wat van gehoord.

Volgens mij is de man diep gelukkig. Na de afgelopen weken doorgebracht te hebben als sidekick van een aanstormende middenstandster doorvoel ik dat pas goed. Bij het opzetten en inrichten van een delicatessenboetiek in het oude centrum van Voorburg, is er een wereld voor me opengegaan met dimensies waarvan iedereen wel heeft gehoord. Maar praktische ervaring doorgaans nihil. Assortimenten, groothandels waar haast niemand naar binnen mag, distributeurs, winkelinrichters, krijtjesborden, import/export codes, koelvitrines (ontdooien automatisch 3 keer per dag), prijskaartjes, kassasystemen, vrieskasten, broodovens, verpakkingsmateriaal, stickertjestangen ( "zal ik hem even alvast voor u vullen, dat is namelijk nog best moeilijk, eh moment, waarom gaat het nou niet, krijg de..... nog even hoor.... eh.... Karel! kun je even komen?"), de vrachtwagens van DHL, lege kruidenpotjes, pallets, olietonnen, steekwagens, hoge en lage BTW-tarieven, de aanvaardbaarheid van marges en het afronden op 95 cent effect: zomaar wat van het gezellige materiaal waarmee je als retailer bezig bent.

Morgen weer aan de slag met IT-strategie en offshoring. Focus, Daniel San, Focus.

Geen opmerkingen: