dinsdag, mei 24, 2005

Vanuit Bombay kan ik veilig mededelen dat India een schokkende ontwikkeling doormaakt. Aan de ene kant schokkend omdat ik alleen al op de eerste dag een ongelooflijk potentieel aan denkkracht en ambitie heb gezien die de economische patatgeneratie van het Ontwikkelde Westen behoorlijk de stuipen op het lijf zal jagen. Wat misschien nog wel meer schokkend is dat ik dit bericht intik via een dikke breedbandverbinding vanuit een hotel dat alleen maar vijf sterren heeft omdat er niet meer sterren te verdienen zijn, terwijl ik vandaag in de stad regelmatig de meest trieste (golfplaten/katoenen lappen) onderkomens heb gezien van de onderkaste. Keurig nette Indieƫrs met aktetasjes stappen als dat nodig is gewoon over de op de weg (stoepen hebben ze hier niet) liggende en zittende sloebers.
Nog wat sfeerbeelden? Een hele sterke lucht van jasmijn, roos en kerrie die in de lucht hangt. De meest felle kleuren, vooral die van de sari's van de vele statige, prachtige vrouwen. De mannen vallen heel wat minder op, bijna allen uniform gekleed in een wit langvallend shirt en een donkere broek. Het schrille contrast tussen de broeierige hitte buiten (we zitten een week voor het komen van de moessons) en de op Hollandse poldertemperatuur gekoelde kantoorpanden. De buffels die doodleuk, ook in de duurdere wijken, door de straten trekken. Maar eveneens dat type buffel dat vanmorgen in het meer stond te baden dat ik zag op het moment dat ik de gordijnen opentrok. 'Incredible India' is de marketingslogan van de regering hier. Een waar woord in vele opzichten. Later meer. Ik zal ook eens wat foto's uploaden want niet voor niets bestond mijn handbaggage vooral uit snoeren. batterijen en processoren.

Geen opmerkingen: