vrijdag, augustus 27, 2004

Je weet niet wat je moet verwachten. Complete griezelverhalen verschijnen op het web over de perfide bijverschijnselen van Windows XP Servicepack 2. Niet installeren, die update. Dat is eigenlijk wel zo'n beetje de algemene consensus. Tot nu vrolijk fluitend presterende programma's zullen niet meer werken, drivers zullen achterhaald blijken en illegale kopieën van Windows XP zullen voortaan niet meer opstarten. Ook stijgt je chloresterolgehalte. Voor dat laatste was ik wel enigszins beducht, maar gisterenavond toch maar die update uitgevoerd. Er moest 110 megabyte worden gedownload, maar met de 2 Megabits/s van KPN's ADSL sla je tegenwoordig toch wel een verdienstelijk gat in een pakje boter (goed zo jongens, misschien verdienen jullie toch nog wat geld, ook wel hard nodig natuurlijk na al die miljarden die jullie tevergeefs in die lachwekkende UMTS-licenties hebben gestoken, daarbij en passant de verzamelde Westeuropse economieën over de kling jagend en op onsmakelijke wijze hebben samengehokt in een te benauwd Kurhaus op een reverse auction veiling, alsof het verdorie Ebay was. Maar dit even terzijde). Het installeren verliep behoorlijk probleemloos, hoewel ik geduldiger was dan normaal (beneden op de televisie waren er nog wel wat leuke naweeën van de olympische spelen. En Blade werd vertoond. Een film die je op veel hogere kwaliteit op een DVD klaar hebt liggen om dag en nacht te draaien. Maar als hij dan via Veronica wordt uitgezonden ga je vreemd genoeg toch zitten kijken. Een interessant, ik zou zelfs willen zeggen belangwekkende sociologisch verschijnsel dat associaties oproept met het oude kuddegevoel, de drang om met zijn allen iets te doen. Of dwaal ik nu af?). Nu heb ik in mijn Control Panel een Windows Security Center. En word ik regelmatig gevraagd of ik niet nog een Firewall extra wil installeren. Gewoon, voor de zekerheid. Maar verdomd, alles werkt. Sterker nog, de door mij (en de rest van de wereld) onuitroeibare CoolwebSearch trojan lijkt definitief verdwenen. Alleen dat was al het angszweet tijdens de installatie al waard. Kortom, van mij mag Nederland gaan updaten. En dan niet schrikken als de setup-software na het downloaden eerst zo'n beetje alle bestanden van je harde schijf gaat backuppen. Ik geef toe dat zoiets niet gelijk vanaf het begin een warme band van vertrouwen schept, maar in dit geval loopt alles goed af.

Het wordt kortom nog eens wat met die veilige, vertrouwde jongens in Redmond.

En dat terwijl ik net op het punt sta dit weekend monumentale zaken te gaan doen met een Apple Cube en OS/x. Maar daarover later meer. Als de firewall het goed vindt.

Geen opmerkingen: