vrijdag, september 09, 2005

Ik heb de laatste week wat wrijving met enkele nationale instituten. Vorige week stuurde ik een vriendelijke klachten-emailtje naar de firma Schiphol. Vond ik wel redelijk, na meer dan een uur in de rij te hebben gestaan om mijn bagage te laten checken temidden van taferelen waar de oude luchthaven van Moskou bij afstak als een oase van klantvriendelijkheid, transcedentie en geoliede doelmatigheid. Tot nu toe geen enkele reactie gehad. Er zullen ook wel wachttijden bij de mailserver zijn.

Van de week deed ik dan zaken met de firma KPN. Om klokslag twaalf uur 's nachts viel mijn ADSL-verbinding weg. Controlelampje op de modem uit, geen enkele schijn van verbinding meer. 's Morgens XS4all eerst maar eens gebeld. Goede helpdesk, zoals altijd. De beste kerel hoorde me kort aan en besloot - met mij - dat het hier om een KPN-probleem ging. KPN gebeld. Vrij snel iemand aan de lijn gekregen die na het aanhoren van het probleem besloot dat het hier om een lastige storing ging. Mijn suggestie dat KPN precies om twaalf uur 's nachts 'onderhoudswerkzaamheden' had uitgevoerd in het zeer naburige Den Haag Benoordenhout (informatie van de website van XS4all) en dat zoiets op zijn minst toevallig was, werd als niet relevant terzijde geschoven.

Nee, hier hielp alleen nog doormeten. Dit zou men best snel kunnen regelen, over een werkdagje of vier. Of zo.

Je zult maar van Internet afhankelijk zijn. Zoals ik. Of nog erger, je zult tieners in huis hebben die spontaan verstikkingsverschijnselen vertonen als ze niet onmiddelijk (als in: NU!) op MSN kunnen inloggen of Runescape kunnen spelen.

Mijn enige lifeline bestond uit een UMTS-kaart van Vodafone die - mits ingestoken in een hoog op zolder neergezette laptop - een bescheiden bandbreedte eruit kon persen. Daarmee ben ik 's avonds laat toch maar eens wat gaan zwerven over de site van Sitecom, de modem/router-leverancier; vier dagen de kinderen in huis zonder Internet, ik kon maar niet aan het idee wennen. Uiteindelijk vond ik een berichtje over KPN dat bezig is op bepaalde plekken in het land het netwerk gereed te maken voor ADSL 2. Dit geeft incompatibiliteit die slechts door het installeren van nieuwe firmware opgelost kan worden. Firmware gedownload, op memorystick overgezet, in modem geïnstalleerd, harde reboot.

Als een zonnetje.

Trots de volgende dag KPN gebeld. Het leek me wel correct het probleem af te melden en tevens uit te leggen hoe de storing opgelost kon worden. Gewoon elkaar helpen, weetjewel. De dame op de helpdesk hoorde me welwillend aan, vooral toen ik het over firmware had. 'De eh.. wat zei u precies? '. Geduldig uitgelegd aan haar, ik had nog wel een half uurtje over om een klant te instrueren, ja toch. De storingsmelding zou verder verwijderd worden.

Laat in de middag werd ik door iemand van KPN gebeld. 'We wilden u even laten weten dat door u aangemelde storing door ons is verholpen'.

Ik heb ze nog bijna bedankt ook.

1 opmerking:

Anoniem zei

I found this really cool guide on how to make money. Teaches you step by step on how to become a runescape guide Millionaire. Anyway here it is, I have it and I now have eraned over 100 Mil !
Runescape Millions Guide